‘Die voorzitter van ons is een echte terriër’

18 februari 2017

KOOTWIJKERBROEK – Vanmiddag om 16.30 uur moet het gebeuren voor de korfballers van DWS in het kampioensduel met Woudenberg. De Kootwijkerbroekers kunnen na een angstaanjagend horrorjaar revanche nemen door direct weer terug te keren in de tweede klasse. ,,Dit zou een prachtige kroon op het seizoen zijn”, zegt voorzitter/speler Bernard Schut. ,,Ik vind het prachtig weer een titel te pakken, maar voor de jongere garde is het nog mooier”, laat aanvoerder Bas Lagerweij optekenen. Over de achtergronden bij de titelkoorts.

In gesprek met Lagerweij gaan bij hem de gedachten snel terug naar jaren geleden. ,,Ja, ik ben blijkbaar de man voor het dubbelinterview met een voorzitter”, zegt de Kootwijkerbroekse routinier (35) met een glimlach op het gezicht, op de plek waar het vandaag moet gebeuren, de Veluwehal. ,,Toen was het met Ismail Kaija, nu dus met Bernard. Verschil is dat de vorige voorzitter geen ploeggenoot was van mij bij het eerste. Mooi toch dat die Bernard zich in het eerste heeft geknokt. Die voorzitter van ons is een echte terriër.”

Schut (28): ,,Ik kwam er in november 2015 bij door een blessure bij Kees van de Kuilen, maar ben er daarna ook niet uitgeweest. Ik speelde voorheen in het tweede en zei in mijn eerste interview bij jullie dat ik het eerste waarschijnlijk nooit zou halen. En zie nu, ik kan kampioen worden met het eerste. Dat is toch wel erg mooi.” Lagerweij is gepokt en gemazeld en verdedigt sinds zijn 27ste de eer van het vlaggenschip. ,,Ik ben wel de nodige keren kampioen geweest dus gaat het soms wel een beetje wennen. Neemt niet weg dat het prachtig blijft. Maar voor de jongere spelers vind ik het nog leuker, bijvoorbeeld voor Bernard zelf, maar ook voor spelers als Linemijn van den Top, Rens Bleijenberg en Gertjan Davelaar.”

MOOIE MIX De captain, systeem-engineer bij Moba, spreekt van een ‘mooie mix van jeugd en ervaring’. ,,En zelf ben ik eigenlijk al die jaren wel de aanvoerder geweest. Er werd vorig jaar gezocht naar een opvolger, maar die diende zich niet aan. Uiteindelijk ben ik het maar gebleven.” Waarom is er voor hem gekozen? ,,In het veld ben ik erg ‘aanwezig’, en met mijn gedrag kan ik de boel wel op sleeptouw nemen en de zaken op scherp zetten. Maar de sfeermakers zijn even belangrijk hoor.” Hij wijst naar zijn ploeggenoot. ,,Bernard is wel een sfeermaker ja, evenals Rens en Linemijn. Gelukkig heeft de sfeer binnen ons team er nooit onder geleden. Ook vorig jaar niet met al die problemen. Ik moet ook zeggen dat trainer Coen Hooijer daar een belangrijke rol in gespeeld heeft.”

Schut haakt in. ,,Als we de titel behalen, is dat er absoluut ook één van de coach ja. Hij bleef ons trouw als externe trainer en daar plukken we nu de vruchten van. Dat is een welgemeend compliment waard.” Hoe bevalt de dubbelrol hem? ,,Laat ik zeggen dat het uitdagend is”, vervolgt de business-manager van ICT-bedrijf Share Company. ,,Ik probeer in het eerste op defensief gebied mijn stempel te drukken en ben wel in die rol gegroeid. Het bevalt prima in dit eerste team.”

BELEIDSPLAN En hoe gaan de zaken beleidsmatig? ,,Nou, er zijn wel aandachtspunten, laat dat duidelijk zijn. We zijn bezig met een beleidsplan en willen meer jongens aan onze club binden. Dat is wel een klein probleem binnen DWS. Het dorp Kootwijkerbroek groeit en wij als club moeten een manier vinden om mee te groeien. Korfbal is en blijft een gemengde sport en dat moet ook in de jeugd tot uiting komen. We zijn op zoek naar nieuwe jongens. Verder zijn we een hechte club en dat kan mensen soms afschrikken. Maar ik wil benadrukken dat we ook een open vereniging zijn!” Er komt ook een open dag. ,,Daar zijn vooral ook ouders welkom. En verder willen we ook een kwaliteitsslag slaan in onze jeugdopleiding. Het niveau van de trainers moet omhoog. Maar goed, dit komt allemaal komende zomer aan de orde bij de presentatie tijdens de jaarvergadering.”

Terug naar het eerste en de titelaspiraties. ,,Ik speel natuurlijk al een tijdje, maar het eerste team leeft wel veel meer dan de rest, dat merk je nog meer als je er zelf bij betrokken bent. Ook spanning is er wel ietsje meer. Leerzaam is het ook.” De aanvoerder werpt zijn licht op Woudenberg. ,,De eerste wedstrijd verloren we met 20-17. Toen was het allemaal wat gezapig. Op de één of andere manier hadden we toen de verkeerde stemming. Misschien was het de spanning. Woudenberg is een stabiele ploeg, dus we moeten er zaterdag wel staan. Voordeel is dat we een punt voorsprong hebben. Dat geeft rust. Een gelijkspel hoeft namelijk geen ramp te zijn, want de kans is groot dat we onze allerlaatste wedstrijd, in maart tegen Skunk uit Nijmegen, gaan winnen. Maar ja, Woudenberg gaat die laatste wedstrijd, tegen RDZ, ook winnen.”

Schut kan zich de uitwedstrijd ook nog goed herinneren. ,,Ze schakelden ons frivole spel knap uit en onze puntspelers kwamen er gewoon niet goed in. Dat gaat in onze thuiswedstrijd hopelijk beter.”

‘BLATTERTJE’ En hoelang blijft Schut nog aan als preses? Feit is dat er geen termijnen aan hangen. Lagerweij haakt snel in. ,,Die Bernard is een Blattertje joh, die blijft heel lang zitten, haha!” Schut: ,,Het is gewoon afwachten. Ik vind het leuk om te organiseren en zie DWS als een tweede familie. Maar nu richt ik me op Woudenberg. We hopen de titel te pakken.” Lagerweij: ,,Daar sluit ik me graag bij aan. Of ik doorga na dit seizoen bekijk ik per jaar. Mede omdat Coen ons blijft coachen volgend jaar, heb ik in ieder geval besloten nog een jaar beschikbaar te zijn voor de selectie.”

Bron: BarneveldseKrant.nl – Jurre Jochemsen