DWS is terug ‘waar het zijn moet’

1 september 2017

KOOTWIJKERBROEK – Na de dubbele titel vorig jaar, is DWS terug ‘waar het zijn moet’, zoals hoofdtrainer Coen Hooijer het omschrijft. In de tweede klasse hopen de Kootwijkerbroekers te laten zien wat de coach bedoelt. Met ODIK als zeer aantrekkelijke tegenstander op dit niveau en verder een divers palet aan onbekende clubs, is het een nieuwe stap in het diepe voor DWS. ,,Heel veel clubs ken ik niet en ik loop toch al best een tijdje mee.”

Twee jaar geleden beleefden de Kootwijkerbroekers een rampjaar met veel fysiek malheur, het afgelopen seizoen kende haast louter hoogtepunten. Hooijer (37) blikt kort terug. ,,In mijn eerste jaar degradeerden we zowel op het veld als in de zaal, maar dit hebben we volledig rechtgezet vorig jaar. We hebben knap de knop omgezet, moesten promoveren en deden dat ook. Gevolg is dat we nu weer op een hoog niveau actief zijn, in een poule met voor ons veel onbekende ploegen. Woudenberg en ODIK zijn ons natuurlijk wel bekend, maar de ploegen uit plaatsen als Hoorn en Kudelstaart zeker niet. Wat dat betreft ben ik benieuwd wat we tegenkomen.”

Over DWS zelf, is de trainer uit Heelsum onverdeeld positief. ,,We hebben nu echt de beschikking over een grote groep, met zelfs spelers uit het derde met veel kwaliteit. Wat dat betreft kunnen we elke wedstrijd met een ‘grote bank’ beginnen. Dat geeft mij veel vertrouwen in de goede afloop dit jaar. Vanaf dit seizoen is er ook de mogelijkheid om acht keer te wisselen in plaats van de gebruikelijke vier keer.”

Hoe kijkt de coach terug op de voorbije oefenperiode? ,,Daar heb ik alleen maar een goed gevoel over”, herneemt hij. ,,We hebben het prima gedaan tegen DVO 3 en Unitas 3 en we hebben afgelopen week nog gewonnen van mijn oude club DKOD. Waar ik met name tevreden over was, was de hoeveelheid kansen die we gecreëerd hadden. En wat nog belangrijker is, Elske Schonewille-Ortse is terug nadat ze er een jaar had uitgelegen met haar knieblessure. Helaas is Linemijn van den Top nog wel geveld, maar zij zal weer terugkeren tijdens het zaalseizoen.”

ODIK

Hooijer kijkt uit naar de competitie en ziet tevens uit naar de confrontaties met ODIK. ,,Natuurlijk zijn zij topfavoriet, maar ook tegen die ploeg gaan we ‘vol gas erin’. Wij met DWS gaan voor een plek in de middenmoot. Natuurlijk is het allerbelangrijkste dat we ons handhaven, maar ik mik op meer. Dat zit erin, zowel op het veld als in de zaal.” Morgen is VZOD uit Kudelstaart de opponent. Wat weet hij ervan? ,,Helemaal niets”, zegt de trainer vervolgens met een glimlach, om daarna toch nog heel iets toe te lichten. ,,Vorig jaar speelde deze ploeg ook tweede klasse.

Wij gaan uit van eigen kracht en hopen weer vele kansen af te dwingen. Tijdens mijn derde jaar als trainer hier bij DWS gaan we er weer vol voor. Een goed begin is zaterdag het halve werk. Ik ben echt benieuwd waartoe we in staat zijn. Het team is nagenoeg hetzelfde gebleven, dus we kunnen wat dat betreft voortbouwen.”

Bron: barneveldsekrant.nl door Jurre Jochemsen