DWS start met Kangoeroe Klup

26 februari 2016

KOOTWIJKERBROEK – De jongste jeugd de mogelijkheid bieden om te gaan korfballen. Dat is het belangrijkste doel van de zogeheten Kangoeroe Klup bij DWS in Kootwijkerbroek. ,,Vanaf maart mogen kinderen vanaf 3 jaar al bij ons komen spelen”, vertelt de enthousiaste wedstrijdsecretaris jeugd, Sharon van Dijk. ,,Dit alles om nieuwe, jonge leden te werven. Daar hebben we namelijk wel een gat.”

door: Jurre Jochemsen

Het loopt niet al te crescendo bij DWS als het gaat om het aantal jeugdleden, met name bij de oudere jeugd. Zo is er slechts één A-team, één B-team en één C-team. ,,En daarbij bestaat de B1 helaas alleen maar uit meiden”, vertelt de 22-jarige Kootwijkerbroekse. ,,Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn bij een gemengde sport als korfbal. Dat is allemaal superjammer. Om die gaten te vullen, is er meer jonge jeugd nodig.”

INHAALSLAG MAKEN

Derhalve starten Van Dijk en anderen met de Kangoeroe Klup. Ze gaat zelf de jongste leden training geven. ,,Op 26 maart is de allereerste bijeenkomst van de Kangoeroe Klup. Kinderen vanaf 3 jaar mogen daar al aan meedoen, tot aan de leeftijd van 5. We willen een inhaalslag maken bij die leeftijdscategorie. Jonge jongetjes van een jaar of vier mogen normaal al op voetbal, terwijl dit bij korfbal nog niet kan. Daar willen wij dus verandering in aanbrengen. De leeftijdsgrens wordt naar beneden getrokken. Het bestuur en ook de korfbalbond (het Koninklijk Nederlands Korfbal Verbond, KNKV, JJ) steunt ons daarin. De bond heeft ons ook geadviseerd om dit initiatief te omarmen.”

JOOP VAN ESSEN

Dit gebeurde in de persoon van Kootwijkerbroeker Joop van Essen. ,,Hij werkt bij de bond en heeft DWS van alles duidelijk gemaakt met betrekking tot ledenwerving en ledenbehoud.” De club zegt zich gesteund te voelen door de groei van het dorp. ,,Kootwijkerbroek wordt steeds groter en er is daardoor ‘veel te halen’ als het gaat om het werven van de jongste jeugd.” Op dit moment telt DWS 187 leden, waarvan er 44 niet spelend zijn. Er zijn dus in totaal 143 spelende leden, waarvan 87 jeugdleden. Hoe zien de lessen bij de Kangoeroe Klup eruit? ,,Het zijn vrijblijvende trainingen waarbij de jonge kinderen leren wat teamsport is, hoe ze rekening moeten houden met elkaar, wat het korfballen zelf inhoudt, noem maar op.” Eerste les eind maart begint om 10.15 uur en duurt een uur. Dat zal nadien wekelijks plaatsvinden, op de zaterdag. De eerste drie lessen zijn gratis, daarna dienen belangstellenden hun keuze te maken om al dan niet lid te worden. Van Dijk sluit af: ,,En kinderen krijgen bij aanmelding een gratis T-shirt van de bond, prachtig toch voor ze? We hopen bij DWS zoveel mogelijk leden binnen te halen.”

Bron: www.barneveldsekrant.nl