‘Ik ga het korfbal enorm missen’

2 december 2016

KOOTWIJKERBROEK – In de wedstrijd tegen De Corvers uit Hilversum op 19 november was ze doorslaggevend. Met twee doelpunten wist invaller Deborah van Deelen DWS op sleeptouw te nemen en zo naar de winst te helpen. ,,Op dit moment blijft mijn focus nog vooral bij mijn eigen team.”

Door Robin Hazeleger.

Deborah van Deelen (18) wacht op het begin van de training bij de grote zaal van De Veluwehal. Het Kootwijkerbroekse korfbaltalent blijft behoorlijk nuchter als het over de sport gaat. ,,Het is mooi dat ik in aanmerking kom voor het eerste”, vertelt ze. ,,Uiteindelijk wil ik daar ooit wel vast spelen. Dit seizoen concentreer ik me echter vooral op mijn eigen elftal, DWS 2. Daar zal ik ook de rest van het jaar blijven.”

Van Deelen heeft bij DWS een snelle ontwikkeling doorgemaakt. ,,Ik ben pas rond mijn elfde op korfbal gegaan”, lacht ze. ,,Voor die tijd heb ik altijd geskeelerd. Wij woonden als gezin achter het korfbalveld in Kootwijkerbroek. Zodoende ging ik vaak kijken en bleef ik ook wel eens hangen. Dan ging ik zelf wel eens op de korf schieten. Soms ook met voorzitter Bernard Schut. Hij zag kennelijk potentie, want hij vroeg of ik bij de club wilde. Zodoende ben ik begonnen.”

Slechts enkele jaren later komt Van Deelen al in aanmerking voor het eerste van DWS. Toch blijft ze bij het tweede. ,,Dat is gewoon mijn team en ik voel me hier goed. Mijn kracht ligt bij mijn snelheid in het spel. Hierdoor speel ik vooral in de punt van de aanval. Toch merk ik dat ik me nog verder kan ontwikkelen. Ik heb oprecht veel aan de trainingen van coach Chiara Geutjes. Met name mijn schottechniek is echt door haar verbeterd. Daar komt bij dat ik nog niet ben uitgeleerd in het tweede.”

Het eerste elftal van DWS zal er voor Van Deelen in 2017 nog niet inzitten. Voor het volgende jaar heeft ze andere grote plannen. ,,Begin januari vertrek ik voor één jaar naar Zuid-Afrika”, vertelt ze enthousiast. ,,Ik ga daar vrijwilligerswerk doen voor Destiny Leadership Academy. Vanuit die positie ga ik straatkinderen helpen in Pietermaritzburg. Het hele jaar staat in het teken van mijn geloof en mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik voel ook veel steun vanuit mijn kerk, Christengemeente Life Voorthuizen. Het is iets wat ik altijd al wilde doen. Ik zie het als een jaar die ik apart wil zetten voor God.”

Er is voor Van Deelen een lange voorbereiding vooraf gegaan aan dit avontuur. ,,Voor deze reis heb ik zelfs speciaal niveau drie gedaan in plaats van niveau vier aan de opleiding sport en bewegen op de Aventus in Apeldoorn. Anders was ik niet op tijd klaar. Ondertussen werk ik veel bij de EMTÉ in Kootwijkerbroek om wat geld achter de hand te hebben voor de reis. Het voelt fantastisch dat het nu eindelijk gaat gebeuren.”

Dit kalenderjaar zal Van Deelen echter nog uitkomen voor DWS 2. ,,Het voelt natuurlijk wel een beetje dubbel. Ik ga het korfbal enorm missen. Er zitten nog maar drie wedstrijden voor me in en dan stop ik zeker een jaar. Misschien blijf ik wel langer in Afrika. Hoe mijn toekomst eruit ziet weet ik nog niet zeker, maar ik hoop nog weer bij DWS terug te komen.”