Schut schiet DWS naar titel | DWS 1-Woudenberg 1: 17-16

20 februari 2017

KOOTWIJKERBROEK – Hard gevecht. Geloof. Vechtlust. Het zijn reacties vanuit het DWS-kamp na het behalen van het kampioenschap in de derde klasse F. In een rechtstreeks duel om de titel versloeg DWS Woudenberg met 17-16.

In de Veluwehal stonden de nummers één en twee van de competitie tegenover elkaar: DWS en Woudenberg. Het verschil: één punt. Bij winst zou DWS kampioen zijn, een gelijkspel betekende uitstel voor DWS, bij verlies zou Woudenberg waarschijnlijk in het slotduel kampioen worden. De spanning was dan ook voelbaar en zichtbaar op het veld en op de goed gevulde tribune.

Bij rust waren de teams in evenwicht en ook in de tweede helft lieten de teams elkaar niet los. Woudenberg pakte een kwartier na rust tijdens het schaakspel van lange aanvallen voor het eerst – sinds de 0-1 – de leiding, maar DWS-aanvoerder Bas Lagerweij nam zijn ploeg strijdend bij de hand. Nadat Aline van de Glind voor 16-16 had gezorgd, volgden er enkele tumultueuze slotminuten: een zuiver doelpunt van DWS werd afgekeurd wegens snijden, waarop Woudenberg met nog vijftig seconden te spelen een open kans miste.

In de tegenaanval kwam de bal bij Bernard Schut. Zijn eerste schot ketste af, maar nadat invaller Kees van de Kuilen de bal had heroverd, schoot Schut op vier meter schuin vanachter de korf raak. Acht seconden later klonk – vijftien tellen te vroeg – het laatste fluitsignaal: 17-16. DWS is kampioen.

VECHTLUST ,,Ik ben sprakeloos”, glundert matchwinner en DWS-voorzitter Schut die het hele team, maar met name aanvoerder Lagerweij looft. ,,We hebben zo hard gewerkt, maar Bas heeft ons erin gehouden.” De ervaren Lagerweij benoemt eveneens de strijdlust: ,,Een jaar geleden zijn we gedegradeerd. We zijn door een diep dal gegaan, maar we zijn er als team zo goed mee omgegaan. Complimenten.” ,,Dit is een overwinning van het team. Van de gehele selectie”, sluit coach Coen Hooijer af. ,,En nu gaan we voor de dubbel.”

Doelpuntenmakers: Diane van Hunen 6, Bas Lagerweij 4, Bernard Schut 3, Aline van de Glind 2, Gertjan Davelaar 2.

Bron: barneveldsekrant.nl door Gepko Hahn