Kom bij DWS

Zin in ontspanning en gezelligheid?

Ben jij sportief en hou je van spelletjes en gezelligheid?

Dan zoeken we jou voor onze vereniging!
Je bent van harte welkom om eens mee te trainen of om te komen kijken op één van onze trainingsavonden. Meld je hiervoor aan via het aanmeldformulier meetrainen.

Wil je een keertje komen kijken of meetrainen? Stuur dan een bericht naar:
Bestuurslid voor de jeugd – Iris Roelofsen  –  contactformulier of
Bestuurslid voor de senioren – Joanne Lijbers  –  contactformulier

Wat is Korfbal?
In 1902 bedacht de Amsterdamse schoolmeester Nico Broekhuysen een nieuwe sport: korfbal. Sinds die tijd is er veel aan het spel veranderd om de sport moderner te maken. Tegenwoordig is korfbal een dynamische en actieve sport, met de volgende kenmerken:

• korfbal is een teamsport;
  • korfbalteams zijn gemengd: mannen en vrouwen spelen samen in één team;
  • korfbal is een niet-agressieve sport;
  • korfbal is een veelzijdige sport, waarmee je zowel je conditie als je motoriek verbetert;
  • korfbal wordt het hele jaar gespeeld: ‘s zomers op het veld en ‘s winters in de zaal;
  • korfbal wordt op alle niveaus gespeeld, met verschillende motieven: prestatie, gezondheid en gezelligheid.

Kijk voor meer informatie over korfbal op Wikipedia Korfbal >>

Wat is D.W.S.?
In 1952 kwam Kootwijkerbroek voor het eerst in aanraking met korfbal, doordat er in het dorp een nieuwe schooljuffrouw kwam lesgeven. Juffrouw Wil van Wenum-Bakker korfbalde zelf bij de vereniging DTS in Enkhuizen. Toen ze in Kootwijkerbroek kwam werken, nam ze haar liefde voor de sport met zich mee. Op het grasveld achter de school begon zij met een aantal meisjes te korfballen. Daar bleef niet bij: op 7 maart 1953 richtte Wil eigenhandig een korfbalvereniging op in Kootwijkerbroek. Als kleuren koos zij korenblauw met wit. De naam van de vereniging werd: Christelijke Korfbal Vereniging ‘Door Wils’kracht Sterk’, naar de inzet en wilskracht van de oprichtster.

Tegenwoordig is wilskracht nog altijd het belangrijkste motto van c.k.v. D.W.S., dat ongeveer 190 spelende en niet-spelende leden telt. Onze leden zijn verdeeld over Senioren (18+), A-jeugd (15-17jr), B-jeugd (13-14jr), C-jeugd (11-12jr), D-jeugd (9-10jr), E-jeugd (7-8jr), F-jeugd (5-6jr) en Kangoeroe Klub (jonger dan 5 jr) en niet spelende leden. Bij thuiswedstrijden zijn deze blauw-witte D.W.S.’ers te vinden in de Veluwehal in Barneveld (zaalseizoen) of op onze mooie kunstgrasvelden in Kootwijkerbroek (veldseizoen). Naast sportiviteit vinden we bij D.W.S. gezelligheid ook heel belangrijk. Daarom organiseert D.W.S., naast de trainingen en wedstrijden, nog veel andere leuke dingen voor zijn leden, zoals:

• Zwemmen
  • Survivalmiddag