DWS 1 – Duko 1: 15-14 | DWS begint met zege

24 november 2019

Kootwijkerbroek – DWS is de zaalcompetitie met een belangrijke zege begonnen. Op de eerste speeldag werd een meer spannend dan goed duel tegen directe concurrent Duko nipt gewonnen: 15-14. Een zeer welkome openingszege voor de jeugdige formatie uit Kootwijkerbroek gezien het zware programma van de komende weken.

In de Veluwehal in Barneveld stond DWS voor de tweede keer binnen een maand tegenover de opponent uit Duiven. In oktober werd Duko op het veld ook al verslagen, al was de marge met 16-13 toen wat ruimer. In verband met zakelijke verplichtingen van Job Schonewille moest trainer René Slegh wat schuiven in zijn basisformatie en kreeg Joël Lagerweij een basisplaats. Tegen zijn erg lange directe tegenstander bleef Lagerweij knap overeind en werd weer duidelijk dat DWS het van hard werken en strijd moet hebben en dat het collectief vaak de uitblinker is.

Na een gelijkopgaande eerste helft gingen beide ploegen met een 7-7 tussenstand rusten. In de tweede helft liep Duko uit naar een 9-11 voorsprong waarna DWS veerkracht toonde. Met een fraaie serie van vier achtereenvolgende punten kantelde de thuisploeg de wedstrijd naar 13-11 met wat uiteindelijk de beslissende demarrage bleek. In de slotfase werd de voorsprong van DWS nog wel gehalveerd, maar de uiteindelijke 15-14 zorgde voor vreugde en opluchting in het kamp van DWS.

Trainer René Slegh: ,,Het was geen hele goede wedstrijd, het was slordig aan beide kanten. Wij konden niet ons eigen spel spelen en moesten nog duidelijk aan de zaal wennen. Voor ons is het natuurlijk ook jammer dat we niet echt thuis in Kootwijkerbroek kunnen spelen, maar voor de zaalwedstrijden naar Barneveld moeten. Over de uitslag ben ik erg tevreden, het was erg close. We hadden vandaag ook kunnen verliezen, het geluk was aan onze kant. Aan de andere kant is het ook een kwaliteit van DWS dat we in de beslissende fase toeslaan”.

Met oog op de rest van het zaalseizoen is Slegh realistisch: ,,De doelstelling voor dit jaar is handhaving. Wanneer we in de middenmoot mee kunnen draaien, hebben we het goed gedaan. De komende twee duels spelen wij tegen de titelfavorieten KVZ en Sparta, dus dan is het extra lekker dat we vandaag directe concurrent Duko verslagen hebben”.

Doelpuntenmakers: Rinske van den Brink 4, Rens Bleijenberg 4, Gert-Jan Davelaar 1, Hilde Lozeman 1, Dinant Lagerweij 1, Joël Lagerweij 1, Joanne Lijbers 1, Linemijn Jansen 1, Kees van de Kuilen 1