DWS 1 – Fiducia 1: 12-11 | Eerste zege DWS na sterk slot

24 september 2023

KOOTWIJKERBROEK – Dankzij een sterke slotfase heeft DWS de eerste overwinning van het seizoen geboekt. In Kootwijkerbroek werd koploper Fiducia na een 7-11 achterstand met 12-11 verslagen. Door de zege brengt DWS de spanning terug in de competitie en houdt de formatie van trainer Jaap Jochems zelfs zicht op promotie.

Een week eerder had DWS in Utrecht een flinke tik gekregen, mede door vijf gemiste strafworpen werd met ruime cijfers van HKC verloren en stond de ambitieus aan het seizoen gestarte formatie van Jochems puntloos op de laatste plaats. Op Sportpark DWS ging de eerste helft gelijkop en sloten de bezoekers uit Vleuten met een 5-6 voorsprong de eerste helft af. Vlak voor rust kreeg DWS een mentale opkikker toen aanvoerder Job Schonewille de eerste strafworp raak schoot. Na rust leek Fiducia de wedstrijd toch binnen te slepen toen het acht minuten voor tijd 7-11 stond. Mede dankzij uitblinkster Marieke Meijer begon DWS echter een succesvolle achtervolging.

Trainer Jaap Jochems: ,,Wij hadden na het debacle van vorige week goed getraind en ook een oefening bedacht waarbij strafworpen genomen moesten worden. Ondanks de achterstand hielden wij in de slotfase veel vertrouwen en de rust in ons spel. Dat was de basis voor onze fraaie inhaalrace met daarbij een belangrijke rol voor Marieke Meijer.” Met vijf doelpunten op rij kantelde DWS het cruciale competitieduel van een 7-11 achterstand naar een 12-11 voorsprong. De ervaren Meijer nam drie doelpunten voor haar rekening, waaronder de fraaie twaalfde. Even leek het nog mis te gaan bij DWS, maar Fiducia liet in de slotfase uitgerekend door een gemiste strafworp de gelijkmaker liggen.

Jochems was content: ,,Ondanks de nederlagen zijn wij een team gebleven, dan is dit wel een hele lekkere overwinning hoor! Onze werklust was geweldig en gelukkig bleven we in een pittige slotfase met drie gele kaarten rustig. Door deze zege kunnen we ook weer naar boven kijken.” Zaterdag reist DWS af naar Linschoten voor de returnwedstrijd tegen directe concurrent Luno.

Doelpuntenmakers DWS: Marieke Meijer 4, Joël Lagerweij 2, Sabrina van den Brink 2, Rens Bleijenberg 2, Matthias Budding 1 en Job Schonewille 1.

Foto: Henk Hutten