DWS 1 – Fiducia 1: 19-21 | Hooijer trots ondanks DWS-nederlaag

3 februari 2019

KOOTWIJKERBROEK – De nederlaag was minimaal, de trots maximaal. DWS verloor weliswaar met 21-19 van koploper Fiducia, maar bij trainer Coen Hooijer overheerste de tevredenheid. ,,Mijn team heeft het echt prima gedaan.”

Voorafgaande aan de wedstrijd was het duidelijk dat het een heel moeilijke opdracht zou worden voor de Kootwijkerbroekers, maar in de Veluwehal was het krachtsverschil niet zo groot als de stand doet vermoeden, DWS stond ‘slechts’ zesde. Fris van de lever speelden de DWS’ers een prima pot korfbal. Scores vielen in de eerste helft om en om en tot aan de 7-7 deed de thuisploeg uitstekend mee in de Veluwehal. Aan het slot van dat eerste bedrijf gaven de gasten uit Vleuten echter net iets meer gas en gingen beide ploegen rusten met een 11-14 tussenstand. Hooijer: ,,In eerste instantie wilde ik met mijn team het eigen spelletje spelen, maar vlak voor de wedstrijd besloot ik dat toch om te zetten door iets meer verdedigende, tactische zaken wat aan te passen. Ik vind dat het team dit uitstekend heeft opgepakt.”

Na de pauze bleven de Kootwijkerbroekers geloven in een goed resultaat ofschoon de gasten vlak na de hervatting toch wel ver uitliepen en een gaatje sloegen van vijf punten. Toen het op een bepaald moment 12-17 stond, leek het geloof in de goede afloop bij DWS verdwenen, maar toch rechtte de thuisploeg de rug. Bij een stand van 14-18 leek het nog even echt spannend te worden, maar een gemiste strafworp van Bas Lagerweij – die uiteindelijk nog wel tot vier treffers kwam – was de voortijdige beslissing. Het werd 14-20 en toen was het gespeeld. Eindstand werd op 19-21 gebracht en dat leidde toch tot een prima gemoedstoestand bij de oefenmeester, die na dit seizoen coach is van Sparta Nijkerk. ,,Dit noemen ze een verlies met opgeheven hoofd. Fiducia verkeerde in de vorm van zijn leven en scoorde er de laatste weken op los. Ik vind dat wij heel weinig fouten hebben gemaakt. Ondanks de nederlaag ben ik vol vertrouwen in de goede afloop, handhaving. Het team verdient een compliment en Hilde Lozeman in het bijzonder. Ze was niet helemaal fit en scoorde er toch drie, echt knap. De komende weken moet het voor ons gebeuren, de serie wedstrijden tegen Exakwa, Hellas en Viko moeten we tot een goed einde zien te brengen, dan komt handhaving heus goed, daar heb ik alle vertrouwen in. Ik wil hier natuurlijk met een goed gevoel afscheid nemen.”

GOED GESPREK

Daarbij doelde de oefenmeester uit Renkum op zijn overstap na dit seizoen naar Sparta Nijkerk. Hij heeft daar een contract voor twee jaar met een optie op nog een jaar getekend. ,,ODIK-trainer Hugo van Woudenberg heeft mijn naam daar laten vallen en van het één kwam het ander. We kwamen in gesprek en ik kreeg daar een goed gevoel bij. Ik ben geen ‘professor korfbal’, maar kan wel een sterk team smeden. Ik bouw graag een goede band met spelers op.” De gesprekken met de clubleiding in Nijkerk verliepen dus positief. ,,Het is een jonge ploeg waar veel mogelijk is, we gaan echt iets nieuws opbouwen daar. Er was een klik en ik heb veel vertrouwen gekregen vanuit het bestuur.”

Eerst en vooral wil hij zijn vierjarige verbintenis met DWS goed afsluiten. ,,We weten gewoon dat dit een zware poule is. En ook vandaag wist je dat je het moeilijk werd. Maar ingecalculeerd was dit verlies zeker niet, dat is in het verleden alleen maar gebeurd tegen ODIK en DOS Westbroek. We gaan tot het uiterste strijden hier.”

Bron: www.barneveldsekrant.nl