DWS 1 – Fortissimo 1: 10-9 | Eerste zege DWS na briljante eindsprint

18 december 2022

KOOTWIJKERBROEK – Dankzij een fantastische eindsprint heeft DWS de eerste overwinning van het zaalseizoen geboekt. In Barneveld was DWS na een matige wedstrijd met 10-9 te sterk voor Fortissimo waardoor de ploeg van trainer Jaap Jochems op de zevende plaats de winterstop ingaat.

Door de mislukte competitiestart met drie nederlagen was het duel tegen directe concurrent Fortissimo voor DWS cruciaal om toch met een goed gevoel het eerste deel van het zaalseizoen af te sluiten. In de eerste helft was DWS in de Veluwehal de bovenliggende partij zonder het verschil op het scorebord tot uitdrukking te brengen. De bezoekers uit IJsselstein mochten dan ook niet mopperen dat ze met een 5-6 voorsprong gingen rusten. Trainer Jaap Jochems: ,,Wij begonnen goed aan de wedstrijd en kwamen ook met 2-0 voor. Zoals afgesproken hebben wij direct vol druk gezet en waren de patronen goed zichtbaar. Helaas waren wij in de afronding te slordig en te gehaast waardoor we onnodig op achterstand kwamen.”

De tweede helft werd gekenmerkt door een enorme doelpuntendroogte. Na de 5-7 van Fortissimo werd er twintig minuten niet gescoord waarna de bezoekers op 5-8 kwamen en de wedstrijd beslist leek. Onder impuls van de invallers Joël Lagerweij, die vanwege een tentamen later kwam, en de jeugdige Gisella Brink van DWS 2 kreeg het duel echter een onverwachte wending. Met nog zeven minuten op de klok scoorde Lagerweij de 6-8 waarna het door doelpunten van Joël Liefting, Brink en nogmaals Lagerweij vier minuten later ineens 9-8 voor DWS stond. Na de gelijkmaker van Fortissimo scoorde Gisella Brink in de laatste minuut de winnende treffer: 10-9. Een sensationele en onverwachte ontknoping waarin een ontketend DWS in de laatste zeven minuten even vaak scoorde als in de 53 minuten daarvoor met de uiterst belangrijke eerste winstpartij als gevolg.

De winnende trainer was realistisch: ,,Het was kwalitatief heel slecht, maar wel spannend en geweldig dat we toch nog gewonnen hebben. Wij begonnen dankzij de zege van het tweede al met een goed gevoel aan de wedstrijd en met deze ontknoping sluiten we met een prettig gevoel af. Weer eens het bewijs dat korfbal ook een mentaal spelletje is: wij scoren 23 minuten niet ondanks een strafworp en een aantal enorme kansen en daarna in zes minuten vijf keer! Drie minuten voor tijd hadden we een time-out en toen hebben we gehamerd op het blijven aanvallen en scoren, dat pakte gelukkig goed uit. Wij trainen woensdag nog recreatief en dan gaan we na een korte vakantie ons in 2023 richten op de herstart van de competitie op 14 januari tegen Luno.”

Doelpuntenmakers DWS: Joël Lagerweij 2, Joël Liefting 2, Gisella Brink 2, Boaz Liefting 1, Sabrina van den Brink 1, Joanne Lijbers 1 en Linemijn Jansen 1.

DWS verslaat Fortissimo met minimaal verschil