DWS 1 – Kesteren 1: 12-12 | Vrijwel zekere handhaving DWS ondanks teleurstellend gelijkspel

8 maart 2020

KOOTWIJKERBROEK – Ondanks een teleurstellend 12-12 gelijkspel tegen laagvlieger Kesteren heeft DWS zich zo goed als zeker verzekerd van klassebehoud en speelt de club uit Kootwijkerbroek ook volgend seizoen in de tweede klasse.

Drie weken na de laatste competitiewedstrijd was zaterdagmiddag de opdracht voor de formatie van trainer René Slegh duidelijk: hekkensluiter Kesteren moest verslagen worden. Een overwinning zou niet alleen handhaving opleveren, maar ook sportieve revanche betekenen voor de nederlaag in december tegen Kesteren. Het team in opbouw uit Kootwijkerbroek is aan een redelijk goed seizoen bezig met hoge pieken en diepe dalen. Het dieptepunt was de 14-12 nederlaag in Kesteren waarmee DWS de winterstop inging.

In de Veluwehal begon DWS met de verdienstelijk spelende Joël Liefting uit het tweede in de basis en stond de thuisploeg ondanks een 4-5 achterstand halverwege met 8-6 voor en leek DWS op weg naar de vierde achtereenvolgende thuiszege. In een niet al te hoog tempo kabbelde de wedstrijd na rust voort. Omdat de thuisploeg weigerde afstand te nemen, kwamen de bezoekers uit Kesteren terug in de wedstrijd en zelfs op een 9-10 voorsprong. Het kwaliteitsverschil leek uiteindelijk toch de doorslag te geven en met een 12-10 voorsprong en nog enkele minuten op de klok leek DWS de winst te grijpen.

Trainer Slegh: ,,Op dat moment leek het alsof er een bepaalde angst in de ploeg sloop en konden we het niet afmaken. We schoten niet meer om te scoren maar om te schieten. Bij een 12-11 voorsprong met nog een minuut op de klok hebben we een time-out aangevraagd en benadrukt dat we de bal in de ploeg moesten houden. Helaas mislukte dit en na een passfout kwam Kesteren toch nog op gelijke hoogte. Heel erg zonde”.

Nadat de uitslagen op de andere velden bekend waren, kon ondanks het teleurstellende 12-12 gelijkspel toch een positieve balans worden opgemaakt. Met nog drie wedstrijden op het programma lijkt DWS op weg naar een verdienstelijke derde of vierde plaats en is degradatie alleen theoretisch nog mogelijk. Slegh hierover: ,,Ondanks het puntverlies is er geen man over boord, wij gaan niet degraderen. Wel is duidelijk dat wij beter spelen tegen de sterkere ploegen en dat we tevreden mogen zijn over de ontwikkeling van het team”.

Doelpuntenmakers: Hilde Lozeman 3, Gert-Jan Davelaar 2, Rinske van den Brink 2, Joël Liefting 2, Joël Lagerweij 2, Joanne Lijbers 1.