DWS 1 – KZ Danaiden 1: 11-9 | Fantastische overwinning voor DWS

26 maart 2023

KOOTWIJKERBROEK – DWS heeft voor een enorme stunt gezorgd door koploper KZ Danaïden in Barneveld met 11-9 te verslaan. Door de sensationele overwinning heeft DWS de kans op handhaving in de tweede klasse nog steeds in eigen hand.

Van te voren dreigde er een doemscenario in de Veluwehal: bij een logische overwinning van lijstaanvoerder KZ Danaïden op het als voorlaatste geklasseerde DWS zouden de korfballers uit Kootwijkerbroek naar de derde klasse degraderen en tegelijkertijd figureren in het kampioensfeest van de bezoekers uit Leiden.

Na afloop was er wel feest, maar kwam de vrolijkheid uit de kleedkamer van DWS. De ploeg van trainer Jaap Jochems heeft zaterdag aan een overwinning op directe concurrent Sporting Badhoevedorp voldoende om zich op miraculeuze wijze te handhaven in de tweede klasse.

In de voorbespreking op de laatste thuiswedstrijd van DWS had trainer Jochems zijn spelers op scherp gezet: ,,Op het Facebook-account van KZ Danaïden werd een oproep gedaan voor barmedewerkers voor het kampioensfeest van zaterdagavond. Dat heb ik natuurlijk wel even gebruikt in de kleedkamer. Daarbij hadden wij vandaag ook een goed tactisch plan om het tempo uit de wedstrijd te halen om te voorkomen dat wij kanonnenvoer voor de kampioen zouden worden.

Tijdens de wedstrijd bleek dat Danaïden technisch gezien dan wel de betere spelers heeft, maar wij hadden meer energie, een betere strategie, meer werklust en vooral een betere groepsdynamiek. Zonder individuele uitblinkers heb ik echt van mijn team genoten.”

Het zag er niet direct naar uit dat DWS het kampioensfeest van KZ Danaïden zou uitstellen, de bezoekers uit Leiden kwamen in de eerste helft op drie punten voorsprong en sloten met 3-5 het eerste deel af. Direct na rust bracht Joël Lagerweij DWS met twee punten langszij, waarna KZ Danaïden wel weer tot 6-8 uitliep. Mede onder impuls van de ervaren invaller Hilde Lozeman kende DWS echter een geweldige fase waarin vijf punten op rij werden gescoord en de basis werd gelegd voor de luid bejubelde 11-9 overwinning op de koploper.

Trainer Jaap Jochems: ,,Wij hebben onze overwinning direct met het publiek gevierd, wij kregen een staande ovatie. Daarna was de stemming heel goed en we mogen vanavond ook echt wel een feestje gaan vieren, maar dan begint het echte werk richting volgende week. Wij hebben nu nog geen handhaving, maar wel een fantastische zaterdag!”

Doelpuntenmakers DWS: Joël Lagerweij 3, Boaz Liefting 2, Hilde Lozeman 2, Sabrina van den Brink 1, Job Schonewille 1, Linemijn Jansen 1 en Albert van de Kuilen 1.

Bron: barneveldsekrant.nl | Peter de Kinder

Foto’s: Erik Terpstra