DWS 1 – Revival 1: 10-13 | Dubbelslag Revival met derbyzege op DWS

3 maart 2024

BARNEVELD – Revival heeft de prestigieuze derby tegen DWS verrassend met 10-13 gewonnen. Door de eerste overwinning na acht nederlagen op rij staat Revival bovendien weer op plek zes boven de degradatiestreep.

In de Veluwehal begon DWS als favoriet, niet alleen op basis van de ranglijst maar zeker ook na de duidelijk 9-17 overwinning in het eerste onderlinge treffen. Na een 2-1 voorsprong voor DWS nam Revival het initiatief over en liep het dankzij een serie van zeven punten op rij uit naar een 2-8 voorsprong om met 3-9 te gaan rusten. Revival-trainer Harry Brack: ,,Wij hebben bewust voor een extreme vorm van ‘achter verdedigen’ gekozen. We lieten de mindere schutters van DWS vrij en deden er alles aan om de rebound te veroveren. Voor deze strategie was het belangrijk dat we op voorsprong kwamen, gelukkig speelden wij de eerste helft naar de goede kant. In de Veluwehal zit een goede en stabiele korf en een labiele paal waardoor scoren lastiger is. We hebben in de rust duidelijk afgesproken dat we ook in een fase waarin het even tegen zou zitten deze tactiek zouden blijven uitvoeren.”

Mede door het inbrengen van de talentvolle Willemieke Goorhuis kwam DWS in de tweede helft met zes van de zeven punten terug tot 9-10 met nog zes minuten op de klok. Maar in deze fase scoorde DWS tweemaal en was de wedstrijd beslist. De onverwachte zege en eerste winstpartij sinds november zorgden voor euforie aan de kant van Revival.

Brack: ,,Deze zege hadden we echt nodig. We werden de afgelopen periode wel steeds beter, maar nu viel het eindelijk onze kant op omdat we lef hadden en ons uitstekend aan de afspraken hielden. Gezien alle kruisverbanden tussen beide verenigingen werd het daarna ook nog een gezellige derde helft.”

DWS-trainer Jaap Jochems: ,,Het was een hele teleurstellende wedstrijd, wij verliezen echt van onszelf. Hadden niet de energie die we moesten brengen en gingen slecht om met de grote kansen die we kregen. Aan de ene kant is dat wel verklaarbaar vanwege het feit dat we al veilig zijn en ons alvast op de veldcompetitie richten en wat rust gepakt hebben. Het spel van Revival vond ik geen reclame voor het korfballen, heel nadrukkelijk op balbezit spelen. Ik weet niet of ik zo zou willen spelen om in de tweede klasse te blijven.”

Doelpuntenmakers DWS: Willemieke Goorhuis 3, Gert-Jan Davelaar 3, Joël Lagerweij 2, Joanne Lijbers 1 en Gerjan van de Krol 1.

Foto’s: Erik Terpstra