DWS 1 – Revival 1: 16-14 | Dubbel feest voor DWS

14 mei 2023

KOOTWIJKERBROEK – In de strijd om promotie naar de tweede klasse heeft DWS in de prestigieuze derby tegen Revival een cruciale overwinning geboekt. Door de 16-14 overwinning lijkt DWS de tweede plaats niet meer mis te kunnen lopen.

Gezien de belangen op de ranglijst, de sportieve rivaliteit en de dwarsverbanden binnen de selecties van DWS en Revival was het treffen op Sportpark DWS op voorhand al veelbesproken. Met een fraaie sfeeractie met twintig blauwwitte rookpotten begon de derby ook in een sfeervolle ambiance waarbij de bezoekers uit Terschuur eigenlijk niet alleen moesten winnen maar het liefste ook nog met vier punten verschil. Bij DWS ontbraken Rens Bleijenberg en Linemijn Jansen en nam de thuisclub met Albert van de Kuilen en Lisa Schimmel in de ploeg na een aarzelend begin het initiatief om via een 5-3 tussenstand met een 9-7 voorsprong te gaan rusten.

Revival kwam in de tweede helft sterk terug en bij een 12-12 tussenstand leek de wedstrijd in het voordeel van de bezoekers uit Terschuur te gaan eindigen, maar mede door het inbrengen van routinier Hilde Lozeman en enkele strafworpen wist de thuisclub de aanval af te slaan en de marge weer op twee punten te brengen. In de zinderende slotfase wisselden hoogte- en dieptepunten elkaar snel af. Na een provocatie van Boaz Liefting van DWS volgden er onvriendelijkheden waarbij de scheidsrechter Liefting geel gaf en ook de Revival-spelers Janno Kamphorst (geel) en Bas Ringeling (rood) bestraft werden. William van Maanen van DWS maakte na lang en vervelend blessureleed zijn rentree waarbij zijn eerste balcontact direct een doelpunt werd. Na afloop waren de gemoederen snel weer bedaard en werd onder het genot van bier en shoarma de derde helft gezamenlijk in goede harmonie doorgebracht.

Trainer Henk Schimmel van Revival was teleurgesteld: ,,Het was een nipte en terechte overwinning voor DWS, wij hebben ons op fysiek vlak laten aftroeven en waren niet scherp genoeg in de afronding. Hoewel er zeker wat op de arbitrage is aan te merken, hebben wij in de slotfase verzuimd om als collectief te excelleren en daardoor onnodig verloren.”

De winnende trainer Jaap Jochems: ,,Wij hebben terecht gewonnen, vooral voor rust waren wij korfballend beter en daarnaast waren wij qua mindset erg sterk en gebrand om weer van Revival te winnen. Onze promotie is een kwestie van tijd, dat wordt het volgende feestje.”

Doelpuntenmakers DWS: Joël Lagerweij 4, Marieke Meijer 2, Sabrina van den Brink 2, Lisa Schimmel 2, Boaz Liefting 1, Joanne Lijbers 1, Job Schonewille 1, Hilde Lozeman 1, Albert van de Kuilen 1 en William van Maanen 1.

Foto’s: Bram van den Heuvel