DWS 1 – Rheko 1: 11-7 | Eerste zege DWS in twee jaar

6 februari 2022

KOOTWIJKERBROEK- Voor het eerst in bijna twee jaar heeft DWS weer een competitiewedstrijd gewonnen. Bij de herstart van de zaalcompetitie was de ploeg uit Kootwijkerbroek met 11-7 te sterk voor Rheko.

Ruim twee maanden nadat DWS het laatste officiële duel in Rheden tegen Rheko speelde, stonden beiden ploegen bij de start van de competitie weer tegenover elkaar. Was Rheko eind november dankzij een sterke tweede helft nog met 20-13 te sterk, nu trok DWS in het tweede deel aan het langste eind. In de Veluwehal in Barneveld won de ploeg van trainer René Slegh na een 5-6 achterstand bij rust uiteindelijk met 11-7. In vergelijking met de vorige wedstrijd was niet alleen de locatie en het resultaat anders, ook de opzet van de competitie met vier in plaats van acht teams was aangepast. Daarbij werd de afgelopen maand ook duidelijk dat DWS bij het bepalen van de sportieve toekomst een andere afslag neemt. Trainer René Slegh vertrekt na drie seizoenen en wordt in de zomer door Jaap Jochems opgevolgd.

Dat DWS de competitie met een overwinning zou starten was in het eerste deel nog niet duidelijk. Na een gelijk opgaand begin liepen de bezoekers uit naar een 3-6 voorsprong waarna DWS in de eerste helft nog terug kwam tot 5-6. In de tweede helft blonk de thuisploeg verdedigend uit. Nadat DWS met 8-7 voor de eerste keer op voorsprong kwam, brak er een doelpuntendroogte van bijna tien minuten uit. Mede onder impuls van de sterke invaller Job Schonewille liep DWS in het laatste kwart uit naar de verdiende 11-7 voorsprong. Trainer Slegh had een duidelijke verklaring voor de zege: ,,We hebben maar zeven punten tegen gehad, dat is uitzonderlijk weinig. Verdedigend hebben we ijzersterk gespeeld. Ook mooi dat er acht verschillende spelers op het scoreformulier staan”.

Op 8 februari 2020 won DWS voor het laatst toen KVZ met 21-19 werd verslagen. Nadien werd twee keer gelijk gespeeld en gingen zestien wedstrijden verloren. Ondanks deze opvallende statistiek was trainer René Slegh nuchter en niet verrast: ,,Natuurlijk genieten we ervan, maar we staan er ook niet echt van te kijken. We hadden van te voren geloof in een resultaat en willen in deze poule van vier teams in ieder geval derde worden om ons te handhaven. Daar hebben we de afgelopen weken hard voor getraind en dan is dit natuurlijk een mooie beloning!”

Doelpuntenmakers DWS: Joël Liefting 2, Joël Lagerweij 2, Gert-Jan Davelaar 2, Rinske van den Brink 1, Joanne Lijbers 1, Rens Bleijenberg 1, Sabrina van den Brink 1, Linemijn Jansen 1.

Door: Peter de Kinder

Bron:  barneveldsekrant.nl

DWS – Rheko (Bram van den Heuvel)