DWS 1 – Sparta(N) 1: 12-14 | Eerste competitienederlaag DWS in derby

3 december 2023

KOOTWIJKERBROEK – DWS heeft in de derby tegen Sparta Nijkerk voor de eerste keer in de zaalcompetitie verloren. Door de 12-14 nederlaag zakt DWS naar de derde plek in de tweede klasse D.

Bij DWS keerde aanvoerder Job Schonewille terug in de basis, hij gaf vooraf aan dat hij nog nooit van Sparta had gewonnen en dat dit een uitgelezen kans was. Middenmoter Sparta Nijkerk had individueel de betere spelers, DWS zette daar een sterk collectief tegenover waarbij Rinske van den Brink defensief uitblonk. Met Marieke Meijer op de plek van de niet geheel fitte Sabrina van den Brink ontspon zich in de Barneveldse Veluwehal een spannende wedstrijd waarbij de verschillen beperkt waren. Na een 6-7 ruststand liep Sparta Nijkerk in het tweede deel uit naar een ruime 7-11 voorsprong. Onder impuls van invaller Rens Bleijenberg knokte DWS zich knap terug in de wedstrijd en bij een 12-13 achterstand werd de gelijkmaker van Marieke Meijer afgekeurd waarna Sparta de laatste goal scoorde: 12-14.

Trainer Jaap Jochems had gemengde gevoelens: ,,Het was een leuke en goede wedstrijd, korfballend zat het prima in elkaar. Dit is waarom we korfballen: een duel met plezier en een goed niveau. Van het einde van de wedstrijd hou ik toch een vieze smaak over, wij waren echt dichtbij een goed resultaat en verliezen nipt. Het verschil zat vandaag echt in de details, zo hebben we zeven doorloopballen gemist. Neemt niet weg dat we met vijf uit vier goed meedraaien op de ranglijst en dat we progressie boeken. Onze doelstelling om ons zo snel mogelijk veilig te spelen en aan de bovenkant van de middenmoot mee te draaien, moeten we kunnen halen.”

DWS begon na de wedstrijd direct aan de voorbereiding op de derby tegen Revival, de selectie vertrok gezamenlijk naar Bennekom voor de topper in de Korfbal League tussen DVO en PKC. Jochems: ,,Dit is een mooi uitje met het team, natuurlijk komt de wedstrijd van volgende week tegen Revival regelmatig ter sprake. Wij verheugen ons heel erg op dat prestigeduel. Ik verwacht echt wel een lastige wedstrijd, Revival is behoorlijk gegroeid. Wij zijn aan elkaar gewaagd.”

Doelpuntenmakers DWS: Job Schonewille 4, Joël Lagerweij 2, Sabrina van den Brink 2, Marieke Meijer 2, Boaz Liefting 1 en William van Maanen 1.

Foto: Erik Terpstra