DWS 70 jaar!

7 maart 2023

Vandaag, 7 maart, bestaat onze mooie club 70 jaar! In 1953 richtte Wil van Wenum-Bakker ‘Door Wilskracht Sterk’ op, naar de inzet en wilskracht van de oprichtster.

De eerste jaren
In 1952 kwam Kootwijkerbroek voor het eerst in aanraking met korfbal, doordat er in het dorp een nieuwe schooljuffrouw kwam lesgeven. Juffrouw Wil van Wenum-Bakker korfbalde zelf bij de vereniging DTS in Enkhuizen. Toen ze in Kootwijkerbroek kwam werken, nam ze haar liefde voor de sport met zich mee. Op het grasveld achter de school begon zij met een aantal meisjes te korfballen. Daar bleef niet bij: op 7 maart 1953 richtte Wil eigenhandig een korfbalvereniging op in Kootwijkerbroek. Als kleuren koos zij korenblauw met wit. De naam van de vereniging werd: Christelijke Korfbal Vereniging ‘Door Wils’kracht Sterk’.

Een eerste krantenartikel met de naamsvermelding DWS, na een korte zoektocht op Delpheris al uit 1956. DWS was voor de Gelderse korfbalcompetitie ingedeeld in de tweede klasse en ging onder andere de strijd aan met SSS 3, Barneveld 1, DKOD 3, Swift 2 en DVO 3. Er werd toen nog in twaalftallen gekorfbald, aldus het artikel. Ook prijzen werden er in de eerste jaren al gewonnen. Dezelfde Trouw schrijft op 22 juni 1964 dat DWS Kootwijkerbroek de tweede prijs won bij de jeugdkorfbalmiddag in Wageningen, samen met DVO en Swift.

Hierna volgde een lange geschiedenis met heel veel successen. Onderstaande foto’s geven een korte indruk van deze geschiedenis.

Feest
Natuurlijk kunnen we dit heugelijk feit niet zo maar voorbij laten gaan. Net als bij het 50 jaar bestaan, is er dit jaar ook een feest. Of het, net als in 1976, een disco-avond wordt met de mobiele discotheek Sound Injection dat is nog even geheim, maar de voorbereidingen zijn in volle gang. Zet 24 juni alvast in de agenda, want dan vieren we 70 jarig jubileum van DWS!