DWS en ODIK spelen samen tegen China

16 december 2016

BARNEVELD – Het is nog een paar dagen geduld hebben, maandagavond moet het gebeuren. Een selectie van DWS en ODIK speelt dan een heuse oefenwedstrijd tegen het nationale team van China. De Veluwehal is het decor voor deze toch wel bijzondere ‘interland’. Een vooruitblik met Rens Bleijenberg. ,,Vorige keer verloren we; met de spelers van ODIK erbij willen we nu winnen! Verder willen we reclame maken voor het korfbal.”

Door Jurre Jochemsen

China is in voorbereiding op de zogeheten Korfbal Challenge in Rotterdam. Omdat Coen Hooijer goede contacten heeft met de Johan Cruijff van het korfbal, Ben Crum en China naar tegenstanders zocht, vindt het duel maandag plaats. Bleijenberg: ,,Door de goede contacten in het wereldje van onze hoofdtrainer bij DWS is het inderdaad weer gelukt. Vorig jaar was het de Chinezen blijkbaar al goed bevallen. Dat ODIK er nu ook bij betrokken is, maakt het extra leuk. We hopen zodoende ook meer weerstand te bieden aan China.”

De vorige wedstrijd eindigde in een 25-22 overwinning voor de landenploeg. ,,ODIK speelt natuurlijk in de eerste klasse en is gewend aan de schotklok, waar maandag ook mee wordt gespeeld. Het wordt een mooie mix van DWS-spelers en ODIK’ers. Ik doe zelf ook mee, evenals mijn teamgenoten Bas Lagerweij, Bernard Schut, Gertjan Davelaar, Hilde Lozeman, Linemijn van den Top, Diane van Hunen en Aline van de Glind. Van ODIK zijn Ard van der Pols, Albert van de Kuilen, Benjamin Vos, Cees Snoei, Maarten Ike, Willianne Davelaar, Lydia Kas, Joska van de Kieft en Manon Veen de afgevaardigden.

Het zou kunnen dat er in de toekomst ook op andere terreinen wordt samengewerkt tussen de twee clubs, maar concrete vormen krijgt dit later. Terug naar aankomende maandag. ,,Er wordt in vier kwarten van twintig minuten gespeeld”, vervolgt de korfballer. ,,In de eerste twee wordt er gespeeld met vakken van DWS en ODIK apart. De laatste twee kwarten wordt alles gemixt en spelen DWS en ODIK samen. Het zal wel leuk worden denk ik zo.”

Uit wat voor spelers wordt het Chinese nationale keurkorps samengesteld? ,,China bestaat vooral uit studenten vanuit de universiteiten”, legt Bleijenberg uit. ,,Vroeger speelden de meesten basketbal. De mannen zijn met name lang en atletisch, de dames zijn vooral snel.” Wat ontbreekt er vooral aan bij de ploeg? ,,Dat merkte ik vorig jaar wel; dat is vooral korfbalinzicht en ervaring. Tactisch zijn ze ook wat minder. Zeker is wel dat het team in opkomst is. Ze worden echt steeds beter. Ze zijn ook met zoveel mensen, het zou zomaar kunnen dat het echt wereldtop wordt…”

Organisatie van het hele gebeuren is in handen van beide trainers, Harry Schut en Coen Hooijer, daarbij ondersteund door de gesprekspartner voor dit interview en ploeggenote Elske Ortse en Willianne Davelaar en Lydia Kas namens ODIK.”

Doel maandag is vooral plezier hebben. Als dit samengaat met een overwinning, zou dat mooi meegenomen zijn, volgens Bleijenberg. ,,We willen reclame voor de sport maken. Pittig zal het wel worden met vier kwarten van twintig minuten. En het wordt 32-28 voor ons, reken daar maar op!”

Het duel in de Veluwehal begint om 20.00 uur.