DWS gaat voor volgende promotie | Trainer Jochems verwacht veel van fit DWS

8 september 2023

KOOTWIJKERBROEK – Na de promotie naar de tweede klasse begint DWS zaterdag vol ambities aan het nieuwe veldseizoen. Trainer Jaap Jochems wil met een fitte ploeg om promotie spelen en zaterdag tegen Luno starten met een zege.

Het eerste jaar van Jaap Jochems als trainer van DWS verliep naar volle tevredenheid met handhaving in de zaal en een tweede plek op het veld. Met twee prestigieuze overwinningen op Revival en promotie naar de tweede klasse kreeg het 70-jarig jubileum van de korfbalvereniging uit Kootwijkerbroek extra glans. De samenwerking tussen club en de trainer uit Renkum bevalt beide partijen dusdanig goed dat de optie in het contract van Jochems gelicht werd en dat de bevlogen trainer nu minimaal tot 2025 de scepter zwaait bij DWS.

FIT

Terwijl de concurrentie nog aan het strand lag, begon DWS op 12 augustus al aan de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Met liefst vijf vriendschappelijke wedstrijden tegen hoger spelende tegenstanders zoals Elburg, Sparta Nijkerk en Rood-Wit investeerde DWS in fitheid, een wapen wat het verschil moet maken in een kleine competitie met de waarschijnlijk min of meer gelijkwaardige opponenten Fiducia, HKC en Luno. Jochems: ,,Wij zijn nu duidelijk fitter dan bij de start van het vorig seizoen. Voor de vakantie is iedereen op de weegschaal gaan staan en wij zijn scherp en fris teruggekomen. De vijf oefenwedstrijden hebben we gebruikt om ingespeeld te raken, fitter te worden en een extra variaties in onze speelstijl te vinden. Rinske van den Brink en Matthias Budding sluiten als vaste selectiespelers aan bij het eerste team, met hun hebben wij er nieuwe smaken en mogelijkheden bijgekregen. Wij starten met een vaste kern van vijf dames en vijf heren en kijken per wedstrijd naar de vorm, kwaliteit, trainingsopkomst en de tegenstander. Ik ben een tactische trainer en bekijk graag de tegenstander om een geschikt plan te bedenken, met twee extra spelers kunnen wij tactisch meer variëren”.

PROMOTIE

De bevlogen Jochems vervolgt: ,,Helaas zijn we in de breedte wel wat kwaliteit kwijt geraakt. Joel Liefting gaat bij De Meeuwen met zijn vriendin samen spelen en Albert van de Kuilen, Hilde Lozeman, Linda van de Bovenkamp, Tessa Davelaar en Lisa Ortse zijn niet meer inzetbaar. Daarentegen sluiten vanuit de junioren een aantal talenten aan bij DWS 2 die langzaam ingepast kunnen worden. Bij de oefenduels stonden wij vaak in de eerste helft voor, maar de resultaten in die potjes zijn nauwelijks belangrijk. De ontwikkeling in het veldspel en de fitheid zijn duidelijk zichtbaar, maar dat moet ook wel. Wij spelen maar zes wedstrijden en moeten er dus direct staan. In vergelijking met andere poules lijkt onze competitie relatief sterk en met weinig verschillen. Het is niet ongunstig dat wij starten met een thuisduel tegen Luno, wij verloren vorig jaar nipt van hun en ik heb begrepen dat het een team in opbouw is. Wij willen minimaal bij de eerste twee eindigen en meespelen om promotie. Dan moeten wij zaterdag dus direct starten met een zege!”

Bron: www.barneveldsekrant.nl | Peter de Kinder

De selectie van DWS | Foto: Erik van ’t Land