DWS ‘zal zeker lekker tekeer gaan morgen’ in derby

11 september 2020

KOOTWIJKERBROEK  – ,,We zullen aardig aan elkaar gewaagd zijn en gaan lekker tekeer tegen Revival.” Woorden van DWS-trainer René Slegh. Zaterdag verloor hij met zijn team de competitie-opener tegen Regio’72, morgen is er dus de derby tegen Revival. ,,We proberen dit seizoen in deze klasse te blijven.”

Net als heel sportend Nederland stond ook René Slegh afgelopen maart wel even te kijken. ,,Ja dat kan je wel zeggen, het einde van het vorige seizoen was door corona natuurlijk heel abrupt, maar daar deed niemand wat aan. We hebben lang stil moeten staan en hebben een niet ideale voorbereiding achter de rug. Het ontbeert ons nadrukkelijk aan ritme, mede door de wel erg korte voorbereiding. Er moeten de nodige aanpassingen worden gedaan in de speelwijze en ook in de spelersgroep is wel het één en ander veranderd. En die spelersgroep was tijdens de voorbereiding ook nog niet altijd compleet,met name. door de vakanties. Inmiddels zijn we één week compleet met alle spelers tijdens de trainingen en wedstrijden. Maar ja, helaas was er zaterdag wel een valse start.”

DWS verloor op de eerste speeldag van de veldcompetitie namelijk met 15-11 van Regio’72. Op sportpark Oosterhof in Vaassen was de thuisclub net wat sterker dan de club uit Kootwijkerbroek. In het begin van de tweede helft liep Regio’72 van een 7-5 ruststand snel uit tot vijf punten verschil. René Slegh was – afgelopen maandag in de Barneveldse Krant – realistisch: ,,In het begin konden wij nog goed meekomen met Regio’72, maar uiteindelijk misten wij toch duidelijk ritme en scherpte in de afronding. Wij gaan de komende periode hard werken om automatismen in de ploeg te krijgen.”

GESTOPT

Bij DWS zijn Job Schonewille en clubtopscorer Hilde Lozeman gestopt bij DWS 1 en vervangen door de van VZOD afkomstige Maura van Limpt en Joël Liefting die uit het tweede komt. ,,Nieuwe mensen, nieuwe vakken”, zo zegt Slegh. ,,Colinda van den Berg komt ook over uit het tweede. Het is allemaal weer even wennen, dat is duidelijk, er moet aan worden gesleuteld en er moet weer een nieuwe balans ontstaan.” Wat dat aangaat is de oefenperiode voor DWS dus te kort geweest, zo vindt Slegh. ,,Wat dat betreft heb je gelijk als je zegt dat onze voorbereiding verder gaat tijdens de competitie. Met name in het begin van de nieuwe competitie zal het echt een kwestie zijn van punten sprokkelen. Zeker is echter ook dat dit een team vol potentie is, dus die punten gaan echt wel komen.” Vertrouwen kan men ook wel tanken uit het vorige seizoen. ,,We stonden zo rond de derde, vierde plek, zowel op het veld als in de zaal. De technische commissie van DWS was daar ook best wel tevreden over, zo werd mij duidelijk. Zaak dus om die lijn door te trekken.” De oefenmeester voelt zich senang in het Kootwijkerbroekse. ,,Het bevalt me prima en ik had er veel zin in om aan mijn tweede seizoen hier te beginnen. We gaan met zijn allen proberen om dit seizoen in deze tweede klasse te blijven. Dat moet kunnen, daar ben ik echt van overtuigd. Het niveau in de gehele breedte van de 2e klasse is beter geworden en er wordt steeds beter verdedigd. Aanvallend moet er dus nog wat aan worden gesleuteld.”

’DICHT BIJ ELKAAR’

Hoe kijkt hij uit naar de derby van morgen op het veld in Kootwijkerbroek? ,,Het zal dicht bij elkaar liggen en je moet soms het geluk aan je zijde hebben. Bij dit soort derby’s vind ik de scheidsrechter ook vaak wel van belang. Laten we met zijn allen hopen op een boeiende wedstrijd. Het zal een gelijkopgaand gevecht worden en we hopen de punten in eigen huis te houden.”

Jurre Jochemsen

Van links naar rechts: trainer René Slegh, Joël Lagerweij, Rinske van den Brink, Joël Liefting, Colinda van den Berg, Rens Bleijenberg, Maura van Limpt, Gertjan Davelaar, Joanne Lijbers en Linemijn Jansen.
Foto: Erik van ’t Land