‘Er is maar één ding dat telt’

11 maart 2016

KOOTWIJKERBROEK Het lijkt dit seizoen wel Medisch Centrum West bij DWS in Kootwijkerbroek. De ene blessure is nog niet achter de rug of de volgende dient zich alweer aan. Dit heeft invloed op de resultaten. Degradatie dreigt voor de Kootwijkerbroekse korfballers. In gesprek met de coach, Coen Hooijer. ,,Dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.”

DWS vecht keihard tegen degradatie

De DWS’ers moeten morgen winnen van Regio’72. En dan nog is de formatie van Hooijer niet zeker van een langer verblijf in de tweede klasse. Als er morgen wordt gewonnen, is diezelfde ploeg namelijk de tegenstander in een heus beslissingsduel. De coach uit Renkum kijkt vooruit en blikt terug, allereerst op de wedstrijd van zaterdag die verloren ging. ,,Pff, ik zat er toen wel even doorheen moet ik zeggen. We leken op winst af te stevenen toen het opnieuw misging met blessures. We verloren de wedstrijd waardoor we komend weekend dus moeten winnen om het beslissingsduel af te dwingen.”

Hooijer, bezig aan zijn eerste klus als hoofdtrainer, heeft het voor het overige wel naar zijn zin in Kootwijkerbroek. ,,Ik werk met een gretige groep die ontzettend hongerig is. Maar het zegt natuurlijk alles dat ik in totaal wel negen spelers heb moeten inpassen dit zaalseizoen buiten de basis-acht waarmee ik startte. Dat is ook het enige voordeel dat ik zie bij al die blessures. Spelers als Bernard Schut, Iris Ortse, Rens Bleijenberg en Linemijn van den Top zijn bijvoorbeeld in het diepe gegooid en ontzettend gegroeid. Dat zijn normaal spelers die in het tweede team actief zijn. Ik weet zeker dat we daar toch de zoete vruchten van gaan plukken, ze zijn veel sterker en groter geworden door het hogere niveau.” Tot overmaat van ramp kwam daar ook nog het overlijden bij van een vriendin van een speler.

MORAAL GOED

Ondanks alle malheur in Kootwijkerbroek zit het met de moraal nog wel prima, zo maakt Hooijer duidelijk. ,,Met de teamgeest heeft het altijd nog wel goed gezeten. Ik zit al jaren in het korfbal, maar heb echt nog nooit zo’n hechte groep meegemaakt wanneer er zoveel pech is, serieus waar. Als je ook ziet hoeveel reacties we krijgen vanuit de club als er weer iets aan de hand is, echt hartverwarmend. Maar normaal is het allemaal niet met die blessures. Ik durf zelfs te zeggen dat ik zoiets nog nooit heb meegemaakt.” Ligt het misschien aan de manier van trainen? ,,Dat weiger ik te geloven. Het waren allemaal heel verschillende blessures of mensen hadden er al eerder in hun spelersloopbaan last van gehad. En ik ben geen atletiektrainer, we doen echt heel veel met de bal en zo zwaar is het denk ik niet.” Strijdlust zal morgen andermaal moeten worden geëtaleerd tegen Regio’72. ,,We dienen weer alles te geven en te strijden tot het uiterste. Het is te hopen dat de meeste spelers weer fit zijn. Ik wacht zelfs nog tot zaterdagochtend om te kijken wie er al dan niet kan meedoen. Wel heb ik er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Deze week trainden we veel op afronding en we willen dynamisch korfbal blijven spelen over meerdere schijven. Er is tegen Regio maar één ding dat telt en dat is de winst. En of dat nu met 10-9 gebeurt of met een ruime overwinning, dat maakt allemaal niets uit. Wij moeten gewoon dat beslissingsduel afdwingen.”

LEERZAAM

Hooijer, calculator/werkvoorbereider bij wegenbouwbedrijf Hooijer (geen familie), speelt zelf ook nog altijd, in de zogeheten Midweekcompetitie bij DKOD in Heelsum, daar waar hij eerder ook trainer was van het tweede. Hij spreekt van een leerzaam eerste jaar als hoofdverantwoordelijke. ,,Ik heb wel alles tegelijk meegemaakt dit seizoen en heb geleerd creatief te zijn en oplossingsgericht. Over een aantal jaren zal ik hier nog profijt van trekken, denk ik zo.” Winnen is het medicijn, zo luidt het credo bij Hooijer. ,,Soms ben je er natuurlijk helemaal klaar mee met al die fysieke toestanden. Maar de club DWS geeft me zo’n goed gevoel, het was ook zaterdag in de Veluwehal weer volle bak. Iedereen leeft mee. Laten we ook voor de supporters winnen van Regio”

En wat daarna komt, op het veld – ook daar is het tenslotte spannend – ziet hij wel. ,,Daar staan we gedeeld vijfde met Viking en Woudenberg. Ook daar zullen we alles op alles moeten zetten om het ultieme, handhaving, te bewerkstelligen.’’

door Jurre Jochemsen