Even voorstellen: Jaco Boon – assistent trainer DWS 2

7 november 2017

Waarschijnlijk heb je hem afgelopen veldseizoen al eens langs de kant zien staan van een wedstrijd van DWS 2: onze eigen ‘mental coach’ Jaco Boon. Sinds afgelopen zomer is deze 33-jarige sportieveling betrokken bij de selectie als side-kick van Christiaan (de trainer van DWS 2), maar ook de rest van de selectie rekent inmiddels op maandag al op ‘Jaco’s warming-up’. Maar hoe komt deze voetbalfanaat en -coach nou eigenlijk bij korfbal terecht? Laten we Jaco maar even voorstellen!

Jaco kennen we allereerst van zijn korfbalvrouw Rianne. Samen met hun kindjes Livia (bijna vier) en Dani van 1 wonen ze in Barneveld. Jaco werkt als docent/mentor op een Rebound
voorziening waar leerlingen die dreigen uit te vallen uit het reguliere onderwijs drie maanden lang worden begeleid om te  werken aan gedrags- en onderwijsdoelen. Jaco is een echte sportliefhebber:
hij houdt van voetbal, korfbal, golfen en van zwemmen met zijn kinderen.

Zijn sportervaring deed hij op als voetballer; Jaco heeft in het eerste van Lunteren en SKV-Wageningen gevoetbald. Daarnaast is hij al 15 jaar trainer van verschillende junioren- en seniorenvoetbalteams. En nu is hij dus ook korfbaltrainer.

Jaco, wat doe je precies voor DWS 2?
Ik ben bij DWS 2 assistent trainer naast Christiaan van Hunen. Ik probeer mijn ervaring als trainer over te brengen op Christiaan en het team. Daarnaast richt ik me vooral op mentale coaching en verzorg ik de warming-up en conditie van de spelers van de selectie. Tot slot probeer ik vanuit mijn andere blik op sport wat andere inzichten te geven waar het 2e iets aan kan hebben.

Hoe ben je in deze taak terecht gekomen?
Afgelopen seizoen had ik besloten om minder training te geven/ te stoppen met training geven omdat ik een opleiding tot leraar Omgangskunde gestart ben. Christiaan hoorde dat ik geen team zou gaan trainen dit jaar en hij heeft mij gepolst of ik iets kon betekenen voor DWS. Ik had al eens onder Harry de warming-up geïntroduceerd en mijn manier van training geven was Christiaan toen bijgebleven. Uiteindelijk zijn Christiaan en ik in overleg gegaan en nu kom ik één keer per week training geven en ben ik bij de wedstrijden aanwezig.

Hoe vind je dat het gaat? Is het heel anders om korfballers te trainen dan voetballers?
Het gaat volgens mij best goed. Ik heb er in ieder geval plezier in. Hopelijk vinden de spelers dat ook. De selectie is een enorm leuke, leergierige groep en het is erg gaaf om daarmee te werken. Het is in veel zaken hetzelfde als voetballers, maar ook in heel veel zaken niet. Het is voor een trainer lastiger een korfbaltraining te geven dan een voetbaltraining. Bij voetbal heb je veel meer aspecten die je kunt trainen. Misschien komt dit wel omdat je met voetbal toch een soort middenvak hebt. Daarnaast is het doel groter om op te scoren dan de korf, hetgeen meer mogelijkheden geeft. Toch is het een erg leuke uitdaging om verschillende en verrassende korfbaltrainingen te geven.
Het grootste verschil is het sociale aspect. Doordat korfbal gemengd is krijg je een veel ‘softere’ aanpak naar de spelers toe, mijns inziens erg leuk maar ook een mega valkuil.

Jij brengt een voor ons unieke blik: je hebt verstand van meer sporten dan alleen korfbal. Zijn je al dingen opgevallen bij DWS die wij niet meer zien door onze ‘korfbaloogkleppen?’.
Korfbal is zoals eerder genoemd socialer. Daardoor zijn de trainers vooral naar de dames softer in hun aanpak. Volgens mij is dit niet nodig. Er kan best meer geconfronteerd worden tijdens wedstrijden.
Wat mij verder veel is opgevallen bij DWS is dat er een aantal spelers teveel wordt gebruikt als doorgeefluik (steunende speler), of zichzelf in die rol laat duwen. Bij het tweede zeg ik vaak dat de spelers niet op korfbal zitten om over te gooien maar om te scoren. Er wordt mijns inziens veel spel gebouwd om de scorende spelers. Ik denk dat de grote vooruitgang moet zijn dat alle spelers moeten kunnen en willen scoren. Dit zie je bij het tweede ook steeds meer in ons spel komen.
     Vanuit het voetbal ben ik veel gewend dat spelers zelf oplossingen en moeilijkheden aandragen. Mijn visie is dus ook dat spelers zelf moeten kijken waar ze goed in zijn en waar ze zichzelf in willen ontwikkelen. Ook vind ik het heel belangrijk dat spelers altijd willen winnen. Een supporter moet dit kunnen zien als die komt kijken. Je kunt niet alles winnen maar de intentie moet er altijd zijn.
Voetballers zijn heel sterk in het zoeken naar de grenzen van het toelaatbare. Ik vind dat voetbal daar nog weleens in doorschiet maar korfballers mogen van mij best het grijze gebied opzoeken. Het gevecht onder de korf bijvoorbeeld mag wat mij betreft best een gevecht zijn, kijk maar naar de korfbal league.

Wat kenmerkt volgens jou de selectie van DWS?
Leergierig/ sociaal/ bereid te investeren/ open/ een groep als geheel en erg leuk.

Doelstellingen voor komend seizoen?
Promoveren en een sterke ploeg in de 3de klasse worden. Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat ons spel richting het spel gaat van het eerste. En als je het tweede nu ziet spelen hebben we al heel mooie stappen gezet richting het 1ste.

Jaco, bedankt voor het interview en succes met DWS 2 in de zaal!