Interview Gert-Jan Davelaar: ‘Ik hield er zeker rekening mee’

25 mei 2017

KOOTWIJKERBROEK – Velen hielden naar alle waarschijnlijkheid al rekening met een titel aanstaande zaterdag in eigen huis, enkele korfballers dachten daar anders over, onder wie Gert-Jan Davelaar. DWS werd zaterdag al kampioen door eigen winst op Keizer Karel én een nederlaag van de directe titelconcurrent, Fortissimo. Terugblik op een doldwaze zaterdag. ,,Het was razend spannend na onze eigen wedstrijd.”

Vooraf waren de scenario’s uitgeschreven. DWS moest zelf winnen en was daarna afhankelijk van het resultaat van Fortissimo. De eigen opdracht bleek uiteindelijk een vrij simpele. ,,We hebben met name heel goed verdedigd”, laat Davelaar weten. ,,En gelukkig kon ik zelf ook van invloed zijn want ik scoorde zes keer. Ik ben een aanvallende speler.”

WACHTEN GEBLAZEN

Toen de 13-23 overwinning in Nijmegen een feit was, was het wachten geblazen. ,,Die tien minuten duurden wel erg lang”, vervolgt de 26-jarige DWS’er, die zijn geld op de boerderij van zijn ouders verdient als kippenboer en lasser is bij Ewako. ,,Het was spannend maar gelukkig kwam het goede nieuws van Devinco. Die ploeg speelde tegen ons ook scherp en won dus van Fortissimo. Ja, dat betekende feest voor ons natuurlijk. Ik moet zeggen dat ik het afgelopen zaterdag wel had verwacht de titel te pakken. Sommige ploeggenoten totaal niet, maar ik hield er zeker rekening mee.”

Het betekende dus dat de dubbel werd binnengehaald in de derde klasse, want ook in de zaal werd de titel binnengesleept. Een schril contrast dus tot vorig jaar. ,,Toen zat alles tegen met heel veel blessures. Ikzelf had ook een lastige achillespeesblessure. Ik speelde in het tweede team, maar ook af en toe in het eerste.”

Ook met de perspectieven bij de Kootwijkerbroekse korfbalclub zit het volgens Davelaar, die sinds zijn zevende op korfbal zit (altijd bij DWS), wel goed. ,,Dat zeker want Gerjan van de Krol en Elske Schonewille komen er weer bij na blessureleed. Verder komen er ook spelers van de A-junioren bij, daar zitten heel wat talenten tussen.”

LOFTROMPET

Davelaar laat niet na de loftrompet te steken over de trainer. ,,Ja, Coen Hooijer, die ook volgend jaar onze trainer is, bleef altijd positief. Ook de sfeer bleef daardoor prima. Hij is echt een belangrijk onderdeel.”

Voor Davelaar en co. volgt nu dus een rustig weekje. ,,Ja, de spanning is eraf en dat is ook wel lekker. Maar we willen de laatste wedstrijd van het seizoen zaterdag zeker winnen. Maar goed, als we verliezen is er natuurlijk geen man overboord.”

Door Jurre Jochemsen | barneveldsekrant.nl