Korfballers DWS azen op eerherstel

2 september 2016

Vorig seizoen degradeerde DWS zowel in de zaal als op het veld uit de tweede klasse. Beide keren kwamen de korfballers uit Kootwijkerbroek één doelpuntje tekort om een verlenging af te dwingen. Het doel is nu; plezier terugvinden, in vorm komen en pieken tijdens het zaalseizoen. ,,Als we in de eerste helft van het veldseizoen niet teveel punten verspelen, dan kunnen we na het zaalseizoen nog ver komen.’’

‘HEEL ZWAAR JAAR’

Coen Hooijer blikt niet graag meer terug op het afgelopen seizoen. ,,Het was het hele seizoen net niet’’, verzucht de 36-jarige trainer uit Heelsum. ,,Het feit dat ik negentien spelers heb moeten gebruiken zegt genoeg. Het was een heel zwaar jaar met veel blessures.’’ De oud-speler van voormalig topclub DKOD kijkt liever vooruit. ,,Ik denk dat we op dit moment op onze plek zijn in de derde klasse. Er staat een leuke groep. Niemand bij ons gooit er zomaar tien doelpunten in tijdens een wedstrijd, we moeten het met elkaar doen. Ik ga er alles aan doen om tijdens het veldseizoen het plezier weer terug te krijgen bij deze ploeg, waarna we in de zaal vol voor promotie kunnen gaan strijden.”

‘MUZIEK IN DE OREN’

Dat scenario klinkt aanvoerder Bas Lagerweij als muziek in de oren. ,,Als ik kijk naar het talent dat wij hebben, dan zouden we best wel weer terug kunnen keren naar de tweede klasse. Niet alleen in de zaal. Ook op het veld. Zeker als we in de eerste helft van het seizoen niet teveel punten verspelen.”

‘ANDERE SAMENSTELLING’

Toch zal dat laatste moeilijk kunnen worden beseft de 34-jarige nestor van de ploeg. ,,We beginnen het seizoen weer met een andere samenstelling. Dat was ook het probleem vorig seizoen. De blessures konden we op zich wel opvangen, maar het gevolg was dat het team telkens van samenstelling veranderde en dat heeft ons veel punten gekost.” Een spelerswisseling heeft bij korfbal veel invloed op het spel, legt de rebounder uit. ,,Je bent met zijn vieren in een vak op elkaar ingesteld. Nu moest ik bijvoorbeeld soms noodgedwongen de rol van schutter op me nemen. Dat is toch weer wennen en aanpassen.”

‘UITZONDERLIJK HOOG’

Hoe zuur de dubbele degradatie ook was, Lagerweij zag het niet als een dieptepunt. ,,Het was zeker een ondermaats seizoen, maar dat kwam wel door het uitzonderlijk hoge aantal blessures dat wij hadden. We hebben er alles aan gedaan om erin te blijven. De realiteit is dat we gewoon heel weinig punten behaalden. Dan degradeer je. Gelukkig is bijna iedereen nu weer fit en kunnen we weer gaan bouwen.”

Het is belangrijk dat DWS weer goed verzorgd en mooi spelen, vindt de Kootwijkerbroeker. ,,Dat is ons kerndoel. Lukt dat, dan komt het wel goed. We beginnen zaterdag tegen LUNO. Dat is voor mij een onbekende tegenstander. Het enige dat ik weet is dat ook zij zijn gedegradeerd uit de tweede klasse. Dus ook zij zullen nog niet al te veel vertrouwen hebben. Afgelopen maandag verloren we een oefenwedstrijd van eersteklasser Revival, gisteravond hebben we goed getraind. Morgen staan we er weer.”

Staand van links naar rechts: Gijs Schut (teambegeleider), Rens Bleijenberg, Bernard Schut, Dinant Lagerweij, Gertjan Davelaar, Bas Lagerweij en Coen Hooijer (trainer). Zittend vanaf links: Marieke Meijer, Hilde Lozeman, Linemijn van den Top, Diane van Hunen en Aline van der Glind.

Bron: www.barneveldsekrant.nl