Meet Jaap – interview met nieuwe hoofdtrainer DWS

31 augustus 2022

De nieuwe hoofdtrainer, een nieuw gezicht binnen onze Club! In dit interview kunnen jullie hem alvast een beetje beter leren kennen.

𝗔𝗹𝘀 𝗲𝗲𝗿𝘀𝘁 𝘇𝗶𝗷𝗻 𝘄𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝘂𝗿𝗹𝗶𝗷𝗸 𝗼𝗻𝘁𝘇𝗲𝘁𝘁𝗲𝗻𝗱 𝗯𝗲𝗻𝗶𝗲𝘂𝘄𝗱 𝗻𝗮𝗮𝗿 𝘄𝗶𝗲 𝗷𝗲 𝗯𝗲𝗻𝘁 𝗲𝗻 𝘄𝗮𝘁 𝗷𝗲 𝗱𝗼𝗲𝘁!
Wie ben ik, ik ben dus Jaap Jochems. 37 jaar en woonachtig in Renkum. Getrouwd met Lizzy en samen hebben we 2 kinderen, Fenna (5) en Boaz (1). Fenna korfbalt inmiddels ook al bij de kangaroes van DKOD. Boaz is nog veel te druk met het onder controle krijgen van een bal. Doordeweeks werk ik bij Post Service (hoofdsponsor KV Wageningen) als vestigingsmanager. Leuke afwisselende en verantwoordelijke baan met veel persoonlijke contacten met zowel collega’s werknemers en klanten.

Naast werken heb ik ook een grote vriendengroep waar we vaak mee afspreken. Buiten de ‘verplichte’ verjaardagsfeestjes, kijken we ook vaak samen F1 of voetbalwedstrijden van Ajax of we spelen een spelletjes keezen. Weekenden zijn bij ons naast het korfballen dus goed gevuld.

𝗪𝗮𝗮𝗿𝗼𝗺 𝗯𝗲𝗻 𝗷𝗲 𝘇𝗲𝗹𝗳 𝗼𝗼𝗶𝘁 𝗴𝗮𝗮𝗻 𝗸𝗼𝗿𝗳𝗯𝗮𝗹𝗹𝗲𝗻?
Ik ben ooit begonnen met korfballen toen ik 8 jaar was bij de vriendenschaar (bodegraven) daar ben ik meegegaan met een vriendje, en was het toch wel een erg leuke sport. Bij vriendenschaar hadden we ook een erg goed jeugdteam waar we 1e klasse mee speelden. Door een verhuizen ben ik bij DKOD terecht gekomen, waarbij ik vanuit de B1 direct doorging richting de selectie. Op dat moment speelde het 1e van DKOD nog overgangsklasse en hebben we gave wedstrijden meegemaakt op een erg mooi niveau. Bijzondere ervaringen die je toch even meepakt.

Door toch minder leden op vooral senioren niveau is het bij DKOD toch wel wat achteruit gegaan. Met DKOD hebben we een tijd lang in de 1e en 2e klassen geschommeld om uiteindelijk in de 3e klasse af te sluiten. Mooi moment wat me nog bij staat was de kampioenswedstrijd in de Veluwehal tegen DWS. DKOD en DWS stonden op dat moment 1e en 2e, de winnaar werd kampioen. Erg leuke wedstrijd, waarbij Bas mij volledig uit de wedstrijd speelde. Daarentegen staat er ook een wedstrijd op YouTube van DKOD tegen DWS bij ons in Renkum, waarbij Bas 2 goals om de oren krijgt.

𝗪𝗮𝘁 𝗴𝗮𝗳 𝗱𝗲 𝗱𝗼𝗼𝗿𝘀𝗹𝗮𝗴 𝗼𝗺 𝘁𝗿𝗮𝗶𝗻𝗲𝗿 𝘁𝗲 𝘄𝗼𝗿𝗱𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗗𝗪𝗦?
Na een leuk gesprek met een afvaardiging van tc en bestuur over diverse onderwerpen binnen korfbal land, maar ook vooral over DWS. Was voor mij de keuze toch wel snel gemaakt.
De grootte van de selectie was voor mij wel cruciaal. Daarbij ken ik DWS vanuit mijn korfbaltijd nog als een team wat: Hard kan werken, doorzetten, altijd willen winnen of verliezen, maar dan wel met opgeheven hoofd en alles voorgedaan hebben om te proberen te winnen. Dat zijn bijzondere en goede eigenschappen die je vanuit nature al hebt. Dat is prettig werken als coach.

Daarnaast kende ik de club en het honk al een klein beetje vanuit de tijd dat Coen Hooijer (goede vriend van me) bij DWS-hoofdcoach was.

𝗪𝗮𝗮𝗿 𝗺𝗼𝗲𝘁 𝗲𝗲𝗻 𝗴𝗼𝗲𝗱𝗲 𝘁𝗿𝗮𝗶𝗻𝗲𝗿 𝘃𝗼𝗹𝗴𝗲𝗻𝘀 𝗷𝗼𝘂 𝗮𝗮𝗻 𝘃𝗼𝗹𝗱𝗼𝗲𝗻?
Uitdagende en motiverende training kunnen geven, elke speler op de juiste manier te prikkelen en te stimuleren om het beste van zichzelf te geven en eruit te halen.
Daarnaast is een stuk tactisch inzicht ook wel handig, en de truc is om dit juist op je team over te brengen met een uiteindelijk gezamenlijk te behalen doel. Daarbij vind ik positieve coaching ook erg belangrijk met en naar elkaar!!

𝗔𝗹𝘀 𝘄𝗮𝘁 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗲𝗲𝗻 𝘃𝗲𝗿𝗲𝗻𝗶𝗴𝗶𝗻𝗴 𝗸𝗲𝗻 𝗷𝗲 𝗗𝗪𝗦 𝗻𝘂?
Zie ook stukje wat de doorslag was om trainer te worden, ik ben nu 1,5 week aan de slag en het klopt nog steeds!! Daarnaast zijn neventaken goed geregeld. Pakt eenieder zijn verantwoordelijkheid en staat eenieder voor elkaar klaar. Vele handen maken licht werk. Met daarbij een gezonde dosis humor is het erg prettig om bij DWS te zijn.

𝗪𝗮𝘁 𝘃𝗲𝗿𝘄𝗮𝗰𝗵𝘁 𝗷𝗲 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗗𝗪𝗦 𝘀𝗲𝗹𝗲𝗰𝘁𝗶𝗲?
Dat de inzet net zo goed blijft als de laatste 1,5 week. Maar daar ben ik ook zelf bij en verantwoordelijk voor. Daarnaast verwacht ik natuurlijk goals en graag verdeeld over meerdere spelers. Plus ik verwacht meer overwinningen van DWS 1 dan afgelopen jaar.

𝗡𝗮𝗮𝗿 𝘄𝗮𝘁 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗲𝗲𝗻 𝗸𝘄𝗮𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁𝗲𝗻 𝗯𝗲𝗻 𝗷𝗲 𝗼𝗽 𝘇𝗼𝗲𝗸 𝗶𝗻 𝗲𝗲𝗻 𝘁𝗲𝗮𝗺?
Voor elkaar willen strijden. Voor elkaar de ballen willen afvangen maar ook goed aangooien. Plezier en positivisme.

𝗪𝗮𝘁 𝗶𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗱𝗼𝗲𝗹 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗵𝗲𝘁 𝗸𝗼𝗺𝗲𝗻𝗱𝗲 𝘀𝗲𝗶𝘇𝗼𝗲𝗻?
Met DWS 1 op het veld voor de bovenste plekken spelen en DWS 2 handhaven/middenmoot met daarbij een leuk aanvallend korfbalspel wat voor elke speler op zijn of haar manier uitdagend kan zijn.
In de zaal is het voor mij persoonlijk nog moeilijk te bepalen waar DWS staat, aangezien ik deze tegenstanders nog niet ken en ook, hoe snel pakt deze groep alles op. Vraag het me begin zaal nog een keer zou ik zeggen
Extra doel: uitstralen dat wij een team/selectie zijn met daarbij ook veel interactie/samenwerking met het publiek. Samen zijn we lastig te verslaan.

𝗪𝗮𝘁 𝘇𝗶𝗷𝗻 𝗱𝗲 𝗴𝗿𝗼𝗼𝘁𝘀𝘁𝗲 𝗲𝗻 𝗹𝗲𝘂𝗸𝘀𝘁𝗲 𝘂𝗶𝘁𝗱𝗮𝗴𝗶𝗻𝗴𝗲𝗻 𝗮𝗹𝘀 𝘁𝗿𝗮𝗶𝗻𝗲𝗿 𝘇𝗶𝗷𝗻𝗱𝗲?
Elke keer weer een uitdagende training bedenken die passend is bij je eigen spel, maar ook naar de tactiek van de tegenstander.
Daarbij vind ik analyseren en tegenstanders tactisch proberen uit te schakelen ook een erg leuke uitdaging.

𝗘𝗻 𝘁𝗼𝘁 𝘀𝗹𝗼𝘁: 𝗛𝗲𝗯 𝗷𝗲 𝗲𝗿 𝗲𝗲𝗻 𝗯𝗲𝗲𝘁𝗷𝗲 𝘇𝗶𝗻 𝗶𝗻?
Zeker weten!! Super veel zin om eenieder te leren kennen met iedereen bezig te zijn maar ook om de club DWS beter te leren kennen.
Ik houd graag van kletsen en kan niet zo goed tegen stilte… Dus tik me gewoon aan en vraag me gerust als je nog iets van me wilt weten. Ik hoop jullie allen snel te ontmoeten en samen mooie herinneringen te maken.

Bedankt Jaap Jochems voor dit mooie interview!