Oude tijden herleven bij DWS | Jubileum korfbalclub werpt schaduw vooruit

16 april 2018

KOOTWIJKERBROEK – Met een bezoek van VIKO-speler Koos Solleveld, opende de Kootwijkerbroekse korfbalvereniging DWS zaterdag het jubileumjaar. Er werd stilgestaan bij het 65-jarig bestaan van de club en een kampioensduel 39 jaar geleden. ,,Ik wist niet dat ik hier zo levensgroot op de fotowand stond.”

We schrijven het jaar 1979, DWS is afgereisd naar Vianen. Het doel: de titel. Fotografen zijn ook afgereisd. Dat wordt sinds vorig jaar ook bewezen aan de hand van een gigantische foto op de wand in de kantine. Die foto staat centraal, wanneer de herinneringen worden opgehaald. Willy van den Brink, lid van de DWS-jubileumcommissie legt uit. ,,Deze foto brengt vandaag de mensen samen. In het jubileumjaar wilden we iets bijzonders doen en toen VIKO tegen DWS speelde heb ik de mensen van VIKO gevraagd wie de speler op de foto was.

Van links naar rechts Koos Solleveld (VIKO) en de DWS’ers Gijs Schut en Anne-Marie van Elten

Dat bleek dus Koos te zijn en die hebben we via de mail uitgenodigd voor vandaag.” Sonneveld zegt zich niet te herinneren dat DWS tijdens die wedstrijd de titel binnensleepte. ,,Ik weet nog wel heel goed dat ik samenspeelde met mijn zus Marja, mijn schoonzoon Marten Schaafsma en schoonzus Wil Werkhoven. En kijk eens naar de sokken die we toen droegen. Die rood-wit gebreide kousen zijn door mijn moeder en zus gebreid!” Sonneveld was verrast door het verzoek vanuit Kootwijkerbroek. ,,Ik wist ook niet dat ik hier zo levensgroot op de fotowand stond. Erg leuk.” Kootwijkerbroeker Gijs Schut, oud-voorzitter, en Anne-Marie van Elten (woonachtig in Arnhem) staan ook op de iconische plaat.

Van den Brink, lachend: ,,Dit is de enige actiefoto van Gijs die ik in mijn archief kon vinden.” Schut: ,,Dat vind ik niet leuk om te horen, maar ja, ik accepteer het maar. Leuk vind ik dit samenzijn in elk geval wel, echt creatief van Willy om dit allemaal op deze manier te organiseren. Ik ben in het oprichtingsjaar (1953) geboren en loop hier als ex-voorzitter al lang mee.

Tegenwoordig ben ik teammanager bij het eerste.” Daar heeft ook zoon en huidig voorzitter Bernard een rol. ,,Nu speelt hij vaak in het tweede, maar hij heeft ook in het eerste gespeeld. Erg leuk om te beleven allemaal. Nu op naar 16 juni, wanneer we de échte feestdag hebben!” Klik hier voor het volledige programma van deze feestdag.

Klik op artikel voor leesbare tekst.