Sporting Badhoevedorp 1 – DWS 1: 16-17 | Handhaving DWS na fraaie zege in Badhoevedorp

2 april 2023

KOOTWIJKERBROEK – DWS heeft zich na een zinderende slotfase gehandhaafd in de tweede klasse door de beslissende wedstrijd tegen directe concurrent Sporting Badhoevedorp met 16-17 te winnen dankzij de winnende treffer van Hilde Lozeman in de voorlaatste minuut.

Twee weken geleden leek het lot van DWS beslecht, na een onnodige nederlaag tegen Luno kon alleen een wonder degradatie naar de derde klasse nog voorkomen. Het onwaarschijnlijke scenario dat een overwinning op kampioen KZ Danaïden gevolgd zou worden door de eerste uitoverwinning van het seizoen tegen Badhoevedorp werd echter volbracht door het sterke collectief van trainer Jaap Jochems.

Makkelijk ging het niet in Badhoevedorp. De eerste helft was voor de thuisploeg die minimaal gelijk moesten spelen om niet te degraderen. In De Sporthoeve in Badhoevedorp nam de thuisclub voor rust het initiatief en ging met een 6-4 voorsprong rusten. Het fysiek sterkere DWS was slordig in de afronding en de technisch betere thuisploeg leek op weg naar een zege. Met Hilde Lozeman als sterke invalster en met Boaz Liefting en uitblinker Joël Lagerweij in de hoofdrol kantelden de bezoekers uit Kootwijkerbroek na rust de wedstrijd. Mede door een snelle treffer van Linemijn Jansen kwam DWS terug tot 6-6 om bij 10-10 dankzij twee benutte strafworpen van Hilde Lozeman afstand te nemen.

Bij een marge van twee punten in het voordeel van DWS verzuimde uitgerekend Lagerweij met een strafworp om het duel definitief te beslissen en kwam Sporting terug tot 14-14 en later 16-16. Anderhalve minuut voor tijd combineerde Hilde Lozeman haar ervaring en klasse uitstekend door een strafworp te versieren die uiteindelijk het beslissende punt opleverde en daarmee het startpunt van feestelijke taferelen in het DWS-kamp.

Trainer Jaap Jochems: ,,Dit is een fantastische dag voor DWS, wij zijn om tien uur vanmorgen vertrokken naar Kamerik waar het tweede won en promoveerde. Die flow hebben we kunnen gebruiken bij het eerste en na een bloedstollende slotfase hebben we onze Houdini-act afgerond. In een lastige competitie hebben we toch mooi elf punten gepakt en ons knap gehandhaafd.

De inzet van de hele groep is altijd prima en zowel de individuele spelers als het team hebben stappen gemaakt met de terechte handhaving als mooie beloning. Wij gaan nu naar het honk in Kootwijkerbroek om deze memorabele dag op een passende manier af te sluiten!”

Doelpuntenmakers DWS: Joël Lagerweij 6, Hilde Lozeman 4, Boaz Liefting 3, Sabrina van den Brink 1, Linemijn Jansen 1, Rens Bleijenberg 1 en Joanne Lijbers 1.

Bron: barneveldsekrant.nl | Peter de Kinder

De selectie van DWS op de laatste training. Foto: Erik van ’t Land