Voorbeschouwing DWS – Revival | ‘Partners, aanvoerders en tegenstanders’

12 mei 2023

KOOTWIJKERBROEK – Morgen start de laatste fase van de veldcompetitie met de wedstrijd tussen DWS en Revival. Niet alleen een derby en een cruciaal duel in de strijd om promotie naar de tweede klasse maar ook het treffen tussen Ilse van ’t Bosch en Job Schonewille. Zaterdag de aanvoerders van de rivalen, buiten het veld partners.

Job Schonewille en Ilse van ’t Bosch kijken uit naar de korfbalderby tussen DWS en Revival, die morgen wordt gespeeld. Foto: Maaike van ’t Bosch

Eerder dit seizoen was DWS in Terschuur verrassend met 13-17 te sterk voor Revival. Mede hierdoor heeft het als tweede geklasseerde DWS een voorsprong van twee punten op nummer drie Revival en kan DWS bij een zege niet alleen de prestigieuze derbyzege vieren maar ook een voorschot op het promotiefeest nemen. DWS-aanvoerder Job Schonewille (28): ,,Na de nederlagen in de zaal tegen Revival hadden we nog wat recht te zetten. In september waren we bij de eerste onderlinge ontmoeting veel beter en wonnen we overtuigend. Wij hebben een goede zaalcompetitie gehad en zijn ook beter geworden. Ter voorbereiding hebben we een oefenwedstrijd van Keizer Karel gewonnen en van De Zwaluwen verloren. Voor zaterdag verwacht ik een spannende wedstrijd, Revival is in vorm en ze zijn duidelijk beter geworden dan vorig jaar. Ik denk dat we aan elkaar gewaagd zijn, maar wanneer wij echt als team zullen spelen, gaan wij aan het langste eind trekken. Behalve Ilse ken ik nog veel meer spelers bij Revival, dit zijn duels waar ik me erg op verheug. Natuurlijk eerst de strijd op het veld en daarna samen gezellig op het terras een biertje drinken.”

GEGROEID

Revival-aanvoerster Ilse van ’t Bosch (20): ,,Na de zege op Kesteren van drie weken geleden hebben we geen oefenwedstrijd gespeeld en lekker doorgetraind. Zo blijven we in het ritme en lopen we geen onnodige blessures op. Het is duidelijk dat wij tegen DWS moeten winnen om in de race te blijven voor de promotie en indien mogelijk met minimaal vier punten verschil. Dan is het onderlinge resultaat in ons voordeel, maar de winst is uiteraard het belangrijkste. Het is lastig te zeggen of wij favoriet zijn, maar op basis van onze ontwikkeling de afgelopen maanden in de zaal zijn wij een heel ander en beter team geworden. Wij zijn flink gegroeid en ik ben ervan overtuigd dat Revival gaat winnen.”

RELATIE

Na de beslissende zaalduels om handhaving tussen Revival en DWS vorig jaar april werden Van ‘t Bosch en Schonewille langzamerhand meer dan tegenstanders om vanaf september als vriend en vriendin de derby een extra lading te geven. Van ‘t Bosch: ,,Natuurlijk is dit duel een favoriet gespreksonderwerp en maken we er regelmatig grapjes over. Tactische zaken bespreken we niet, maar het is duidelijk dat ik extra graag wil winnen zodat het vanaf de derde helft zaterdag bij DWS een favoriet gespreksonderwerp blijft.” Of Van ‘t Bosch en Schonewille in de toekomst ook binnen het veld een team zullen vormen, ligt aan Schonewille: ,,Ilse heeft heel duidelijk gemaakt dat ze Revival niet zal verlaten, dus dat betekent dat ik van club moet wisselen. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst naar Revival zal gaan, maar zeker niet op korte termijn.”

Bron: barneveldsekrant.nl | door Peter de Kinder