Voorbeschouwing gemeentelijke korfbalploegen

26 augustus 2020

BARNEVELD – Na een half jaar zonder officiële wedstrijden start de veldkorfbal competitie direct met een regionale kraker. Op zaterdag 5 september speelt ODIK in Barneveld tegen de buren van Spirit.

Beide ploegen treffen elkaar in de eerste klasse B, een competitie die garant staat voor heel veel kilometers. Zowel ODIK als Spirit reizen dit seizoen viermaal naar Friesland en eenmaal naar Groningen. Het Amersfoortse MIA is de enige andere tegenstander uit de buurt. Deze noordelijk georiënteerde veldcompetitie bestaat verder uit De Parabool uit Groningen, De Wälden, Vlug en Vaardig/Quick’21,De Hoeve/Due Amici Fitness en CSL. Na het debuut in de Hoofdklasse van de zaalcompetitie gaat ODIK op het veld op jacht naar promotie. De Barneveldse korfballers spelen op het veld twee niveaus lager en zijn onder leiding van de nieuwe trainer Wouter van Brenk titelfavoriet. Op papier is Vlug en Vaardig/Quick’21 de grootste opponent. Dit is een samenwerkingsverband tussen twee Friese clubs.

Spirit kende vorig jaar een fantastisch veldseizoen en stond na acht wedstrijden zonder puntverlies oppermachtig bovenaan in de tweede klasse toen het seizoen werd afgebroken. Met Jeroen van Brakel als opvolger van Ferry Hakstege voor de groep hopen de Voorthuizenaren ook een niveau hoger goed mee te kunnen draaien. Er zal om vele redenen reikhalzend worden uitgekeken naar de competitiestart op sportpark Oosterbos in Barneveld volgende zaterdag. Een week later speelt Spirit op het eigen sportcomplex Overhorst tegen MIA en reist ODIK af naar Oentsjerk voor een duel met De Wälden.

Een niveau lager kunnen Revival en DWS tevreden zijn over de indeling van de competitie. Beide clubs treffen in de tweede klasse D veel ploegen uit de eigen regio. Revival van coach Albert Kuijsten opent het veldseizoen op 5 september met een wedstrijd in Terschuur tegen Exakwa.

Het door René Slegh getrainde DWS start in Vaassen de competitie met een uitwedstrijd tegen Regio’72. Op de tweede speeldag op 12 september wordt in Kootwijkerbroek al de derby tussen DWS en Revival gespeeld. Behalve Exakwa uit Lelystad en Regio’72 komen ook Woudenberg, Elburg, Rood-Wit Wezep en titelfavoriet Sparta Nijkerk in deze competitie uit

Beeld van de derby tussen Revival en DWS vorig jaar. Op de tweede speeldag treffen ze elkaar dit seizoen.